Összes oldalmegjelenítés

2016. október 11., kedd

Betakarítottam a batátát (édesburgonyát)

Batáta (édesburgony) termés
A multik magyarországi megjelenésével ismerkedtem meg ezzel a növénnyel. Eleinte csak kisebb mennyiséget vásároltam (aranyáron) kipróbálni, és mivel megszerettük, később rendszeresen vettem, persze akkor se sokat egyszerre, hiszen nálunk nagyon drága. Még most is 8-900.-Ft kilója, pedig már a piacokon is beszerezhető, hiszen az utóbbi 20 évben nálunk is elterjedt a termesztése. Először az Ásotthalmi batáta vált országos hírűvé, majd az évek során egyre többen kezdtek a termesztésébe. És mivel azt olvastam róla, hogy nem túl bonyolult házilag se termeszteni, így május végén mikor megláttam a kalocsai piacon a batáta palántákat, elhatároztam, hogy próbálkozom vele én is.
Csak 4 tövet vettem, még annak volt egy kis üres földterületem.
Az árus annyit mondott hozzá, hogy jó mélyre ültessem a földbe úgy, hogy csak a felső két levél legyen ki a földből. Úgy emlékszem, 6 levél volt egy-egy palántán - nem is fotóztam le, őszintén mondva nemigem bíztam hozzá, hogy tényleg sikerül. A talaj is olyan homokosféle volt, ahová kerültek, trágyát a kert ezen része régen kapott. A töveket egymástól 30 centi távolságra, jól belocsolva ültettem el. Ha több sorba kerül, akkor a sortávolság 1 méter legyen. Még annyit tanácsolt az árus, hogy locsoljam gyakran, mert a vizet nagyon szereti. Ültetés után 1 hónapig nem tapasztaltam különösebb változást a palántákon, pedig locsoltam becsülettel. Aztán egyszer csak növekedésnek indultak, és rövid idő alatt befutották a számukra kijelölt területet. Gazolni se kellett.
Úgy szeptember közepén vettem észre rajta néhány Hajnalkához hasonlatos tölcsérvirágot. Másutt meg azt olvastam, hogy már elkezdték felszedni. Utánajártam, és nem fontos a terméshez a virágzás, a mi éghajlatunkon nem is mindegyik fajtája virágzik. Ekkor tudtam meg azt is, hogy a szétfutott hajtások legyökerezését mozgatással meg kellett volna akadályozni. Én ezt elmulasztottam, már több helyen a földbe gyökereztek, de ezeket most feltéptem. Erősek az indák, nem szakadnak el, de ez a művelet szükséges, hogy a növény a föld alatti gumón keresztül vegye fel a tápanyagot.
Néhány virág mindegyik tövön volt
Ekkor én is felszedtem egy tövet. Mikor kicsit megemelkedik a föld a növény tövénél, akkor már alkalmas a felszedésre. A termés maga a módosult gyökérzet, és nem egy bokorban vannak, mint a hagyományos burgonyánál, hanem szerteágaznak a talajban, 60-80 centire is a tőtől.  Az első felszedett tő alatt 1,36 kiló batátám termett, ami jó eredménynek mondható!
Az első batáta termésem - 1 tő alól
A másik 3 tövet még hagytam, most (okt. 10-én) szedtem fel őket, mert már fagyok várhatók az időjósok szerint. Az első fagy elviszi a levelét, és akkor már mindenféleképpen fel kell szedni, mert a gumók fagyérzékenyek! A többi tő alatt nem volt ennyi, de ott is volt 1-2 szép nagy. A képeken látszik, hogy megsérült egyik-másik felszedéskor. Ezért megmosás után meleg helyen kell tartani néhány napig, hogy ezek a sebek begyógyuljanak, felszáradjon. Utána pedig egy papírdobozban kb. 15 fokon a pincében fogom tárolni. Felhívják a tapasztaltabb termesztők a figyelmet rá, hogy 10 fok alatt ne tároljuk, ezért hűtőszekrényben se tartsuk, mert a benne lévő cukor keményítővé alakul.
Néhány szót ejtek erről a növényről. Neve ellenére nem a burgonyafélék családjába tartozik, hanem a hajnalkafélék családjába. Az íze se a burgonyáé, hanem édeskés, a színe pedig külsőleg- belsőleg változó, fajtától függően - van fehérhúsú, narancssárga és lila húsú - ezek ízre sem teljesen egyformák.
Az enyém belseje narancssárga, a pontos fajtáját nem ismerem. Ezen a linken rajta vannak a jelenlegi nálunk termeszthető batáta fajták: http://www.batata.hu/fajtakfotok/fajtak-2014.html
A vágási felület levegőn elszíneződik(oxidálódik), ezért tegyük vízbe
A batáta  gazdag B6 vitaminban, rostban, vasban és káliumban, nagyon kevés zsiradékot és nátriumot tartalmaz.   Egyetlen közepes méretű édesburgonya szervezetünk számára biztosítja a napi A és C vitamint, valamint magas rost tartalom mellett a kálium, magnézium, réz és mangán szükségletét. A batáta nemcsak, hogy jó hatással van a szervezetünkre, de ez az egyik legtáplálóbb zöldség, és  cukorbetegek is fogyaszthatják. Sütőben megsütva nagyon hasonlatos az íze a sülttökéhez. Felhasználható köretnek, süthető, főzhető, grillezhető, de akár édes süteményt is lehet készíteni belőle. Az interneten már nagyon sok recept található az elkészítéséről (az én blogomban is van). A mi klímánkon is termeszthető (90-100 nap a tenyészideje). Palántája már egyre több helyen beszerezhető, de házilag magunk is hajtathatunk otthon, amihez egyetlen közepes nagyságú gumó is elég. Én is azt tervezem, hogy a következő évben magam állítom elő a palántákat, ehhez számos útmutató van az interneten. A szára levele is hasznos állati takarmány, az én csirkéim is nagyon szerették.
Akinek van rá módja, és teheti, arra bíztatom, hogy próbálkozzon meg saját termesztéssel!


2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép termésed lett. Apukámnak is van, már második éve, hogy termeszti, de csak pár töve volt neki is. Nálunk a piacon is elég drága, 990 Ft volt a csúcs. A multiknál olcsóbb, de azok is szépek szoktak lenni.
    Biztos finomakat fogsz majd belőle sütni, főzni :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kati! Jövőre többet szándékozom ültetni, hisz nagyon egyszerűen termeszthető, és elfér több is a kertemben. Már gyűjtögetem egy idő óta a batátás recepteket.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...