Összes oldalmegjelenítés

2015. június 29., hétfő

Zölddió lekvár

Zölddió lekvár

Hozzávalók:
1 kg zöld dió
1 liter víz
kb. fél kg cukor
2 citrom kifacsart leve és reszelt héja
1 teáskanál citromsav
egész fahéj, szegfűszeg
2 vanília rúd, vagy 3 tasak vaníliás cukor
2-3 közepes alma (édesebb, karakteres almát válasszunk hozzá).
Gumikesztyűt feltétlenül használjunk készítéskor!
A diót alaposan mossuk meg, majd vágjuk le a végeit. Villával szurkáljuk át a diók mindkét oldalát, majd helyezzük őket egy nagyobb befőttes üvegbe, és öntsünk rá bőségesen vizet. A diót áztassuk legalább 10 napig. A 2-3. áztatási napon szurkáljunk a dióba fahéjat és szegfűszeget, és így áztassuk tovább. A vizet minden nap cserélni kell.  Az áztatási idő során a dió elveszíti keserű ízét; először fakulni kezd, majd megbarnul.
Az áztatási idő után a diókat vágjuk apróra, és tegyük fel főni. Ha már jó puha, botmixerrel pépesítsük.
Egy másik edényben készítsük el a szirupot: tegyük fel főni a vizet, adjuk hozzá a cukrot, a citromlevet, a citromhéjat, a citromsavat. Folytonos keverés mellett főzzük, míg besűrűsödik. Ha elkészült a szirup, adjuk hozzá az apróra kockázott almát, a vaníliát, és forraljuk, amíg az alma puhára fő. Ha kész, adjuk hozzá a diót és takarékon, folyamatos kevergetés mellett főzzük 15-20 percig.
A lekvárt forrón sterilizált befőttes üvegekbe adagoljuk, lezárjuk és fejre állítjuk. Így hagyjuk kihűlni.
A receptet ITT találtam, nagyon köszönöm!És most leírom, ahogy én készítettem, a tapasztalataimat.
Elöljáróban felhívom a figyelmet rá, hogy lehetőleg egy fáról szedett dióval dolgozzunk.Aki így tesz, nem jár úgy, mint én. Ugyanis 3 különböző fáról gyűjtöttem a diót. Volt közte papírhéjú és a régi fajta aprószemű, kemény héjú is. Ezek nem egyszerre főnek, és nehezebb vele dolgozni.
A dió áztatáskor én nem szúrkáltam bele fahéjat meg szegfűszeget, hanem az összemetélt dió közé tettem 2 db egész fahéjat, meg 8-10 db szegfűszeget teatojásban. Kiemeléskor a teatojás kiakadt, és fele szegfűszeg a vágott dió közé szóródott. Kivittem napfényre az edényt, mégis nagyon nehezen lehetett megtalálni (lehet hogy mindet ki se tudtam venni) őket, a 2 fahéjat könnyebb volt meglelni, kidobni.
Az áztatott diókat leöntöttem annyi vízzel ami ellepi, és főni tettem egy fekete belsejű ép zománcú lábosban. Egy óra fövés után elzártam a tüzet - gondoltam már jó. Nem volt az, így még 1 órára tűzre tettem. A főtt dió kevésbé puha állagú, mint pl. a főtt alma.
Közben héjastól apróra vágtam 2 Idared almát. Odatettem a szirupot, sűrűre főzte, beleadtam a reszelt citromhéjat és a citromlevet is, a citromsavat kihagytam, mert nem volt itthon. Amikor elég sűrű volt, beletettem az almát, és forrás után takarékon főztem, szinte szósszá, időnként megkeverve.
A megfőtt dión csak annyi lét hagytam, hogy a botmixert tudjam használni - és pépesítettem.
Ezután összeöntöttem a kettőt, és erős tűzön állandóan kevergetve 25 percig főztem. 
Poszogott rendesen, összefröcsögte a tűzhelyet, a csempét, meg a pucér karomat is. A jobb kézfejemen 5 Ft-os nagyságú hólyag lett, pedig azonnal lisztbe tettem.
Szilvalekvárhoz hasonló színű és állagú lekvárom lett. Ízre  nagyon finom, pedig kicsit tartottam tőle, ugyanis a zölddió befőttet nem szeretjük, de ez a lekvár nagyon kellemes, pikáns ízű.A következő szezonban nagyobb mennyiséget is merek majd főzni.
Így készült
1. - Apróra összemetéltem az áztatott diót -vízzel 
      leöntve megfőztem.
2. - Apróra metéltem az almákat
3. - A sűrű sziruphoz hozzáadtam az almát
4. - Időnként megkeverve takarékon főztem
5. - Egész sűrű kocsonyás volt mikor levettem
6. - Pépesítettem a diót, majd összekevertem a kétféle pépet és készre főztem a lekvárt.
Forrón üvegekbe mertem és fejreállítva hűtöm ki.
Egy kiló dióból 2 db 720 ml-es, és 1 db 500 ml-es lekvárom lett.
Zölddió lekvár

3 megjegyzés:

  1. hűűű, én inkább maradok a baracknál, hmmm, isteni barackdzsem. aki még nem főzött volna idén, itt egy jó kis recept http://glurl.co/barackos

    VálaszTörlés
  2. Szia Marisz! Örülnék ha jelentkeztél ezzel a recepttel a VKF-re, főleg hogy nagyon különleges lekvárt készítettél!

    VálaszTörlés
  3. Szia Marisz! Örülnék ha jelentkeztél ezzel a recepttel a VKF-re, főleg hogy nagyon különleges lekvárt készítettél!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...