Összes oldalmegjelenítés

2015. március 15., vasárnap

Napóleon torta a 31. SAD játékra

Napóleon torta
Kisbogár  a SAD. játék 31. fordulójának a háziasszonya a "A Föld körül" címmel  hirdette meg a játékot, vagyis ki-ki a föld bármely országából hozhatja a neki tetsző desszertet.
A  híres orosz Napóleon tortával,  már régóta kacérkodtam, most jött el az ideje, hogy megvalósítsam.
Több, mint 100 éve készült az első ilyen torta, a több mint 200 évvel ezelőtt vívott Borogyinói csata emlékére, amikor Kutuzov marsall megfutamította Napóleon seregeit. Aki történelmi ismereteit akarja feleleveníteni ez ügyben, vagy az eredeti receptre kíváncsi,  Itt megteheti. 
Napóleon torta
Tészta hozzávalói:
30 deka vaj
6 csésze liszt=1 csésze 200 ml)
3 deci víz
4 ek ecet
Krém hozzávalói:
5 tojássárgája
2 zacskó vaníliás cukor
30 deka kristálycukor
1,5 liter tej
3 ek étkezési keményítő
Elkészítés:


A lisztet egy tálba szitáljuk, majd hozzáadjuk a lisztes kézzel szétnyomogatott szobahőmérsékletű vajat. Egy mélyedést formálunk benne, majd fokozatosan hozzáadjuk a tojást, az ecetet és a vizet és egyenletes simaságú tésztát gyúrunk belőle. A tésztát gömbbé formáljuk, a tálban hagyjuk, folpackkal lefedjük és 1,5-2 órára a hűtőbe tesszük. Ezután annyi részre vágjuk, ahány réteg leveles tésztából szeretnénk elkészíteni a tortát. (Az eredeti recept 16 réteget ír, de bőven elég a 8 is – ebből 6 biztosan szépre sikerül.)
Liszttel megszórt gyúródeszkán a 8 részből egyenként kb. 2 mm-es vastagságú kerek lapokat nyújtunk, majd sütőpapírra rakva őket, előmelegített sütőben 250 fokon enyhén aranysárgára sütjük (kb. 5-7 perc.) Aki nem szeretne kerek tortaformát téglalap alakúra is formázhatja.
Amíg sülnek a lapok, elkészítjük a krémet
.
A tejet egy lábasban feltesszük forralni, de egy pohárral tegyünk félre belőle. Amíg a tej forrni kezd, összekeverjük a tojássárgáját a meghagyott pohár tejjel, ízlés szerinti vaníliás cukorral és a keményítővel. Ezt a keveréket a felforralt tejhez adjuk és besűrűsödésig kevergetve főzzük. (A kész krém a keverő fakanalat egyenletesen befedi, a rajta húzott vonal megtartja a formáját.)
A tűzről levett krémet még 3 percig kavargatjuk, majd hagyjuk kihűlni . A krém kihűlése után hozzálátunk a kerek lapok bevonásához. Kenjünk egyre-egyre 2-3 evőkanál krémet egyenletesen, és helyezzük egymásra. Ahol szükséges, korrigáljuk ki az egyenlőtlenségeket a rétegelt tortalapok külsején egy késsel vagy spatulával. Végül a tortát kívül is bevonjuk a maradék krémmel, a tetejét pedig szórjuk meg tortamorzsával (ehhez felhasználhatjuk a formátlanra sült, összemorzsált, kimaradt lapokat).
A Napóleon tortát 4-5 óráig hideg helyen állni hagyjuk, majd tetszés szerint felvágjuk.
Személyes tapasztalatom a készítés során: az elkészült nyers tészta közel 1,5 kiló lett. Ezt 8 egyenlő részre vágtam, körlap formára kivágott lisztezett sütőpapíron kinyújtottam és egy 23 cm átmérőjű fedöt rátéve körbevágtam, majd a papírral együtt áthúztam egy tepsi hátuljára, úgy sütöttem. A körlap széléről az esedékeket megint összegyúrtam, így nekem 10 lapom lett. Az eredeti recept szerintin 16 lapot én nem tudtam volna kihozni ebből a tésztamennyiségből, elég nehézkes a nyújtása. A sütése nálam 200 fokon történt, laponként 7-8 perc alatt.
A kisült lapokat egymásra téve kihűtöttem
Kilenc lapot megtöltöttem, kívülről is körbekentem a tortát, a tizedik lapot pedig összetörtem és ezzel paníroztam.

A Napóleon tortát nem szokták díszíteni. Én sem díszítettem, de mivel a nászasszonyomat ezzel köszöntöttem fel születésnapján, egy feliratos  marcipánlapocskát, meg gyertyákat tettem rá.


Ilyen volt a torta belseje
A torta nagyon finom volt, mindenki megdícsérte.
A Jandexen keresve egy orosz oldalról elhoztam egy linket a Napóleon tortáról.
Szerintem az enyém legalább ilyen jól sikerült! :)

14 megjegyzés:

  1. Szerintem is nagyon jól sikerült! Nagyon tetszik, de én sajnos nagyon lusta vagyok lapokat sütögetni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Márti! Én is majdnem 60 éves voltam már, mikor rászántam magam olyan sütemények sütésére, amelyek lapokból állnak. Aztán úgy belejöttem, hogy ma talán jobban szeretek lapokból sütni, mint piskótából...:)

      Törlés
  2. Válaszok
    1. Köszönöm Vicuska! Láttam a tiédet is, nagyo jó, de akkor már megvolt ez a receptem.

      Törlés
  3. Milyen klassz! Nagyon egyedi megoldás, és gratulálok a türelmedhez :)

    VálaszTörlés
  4. Imádom az ilyen recepteket, de szívesen megkóstolnám... Akkor süssem meg magamnak, igaz? ;-) Kedvem is van hozzá! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Zsuzsa, süsd meg! Majd meglátod, milyen finom! :)

      Törlés
  5. Így díszítés nélkül is nagyon szép lett! 16 réteggel el sem tudnám képzelni, a Te 8-ad is elég munkálatos lehetett:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Katalin! Igen, az időt rá kell szánni, de megéri! :)

      Törlés
  6. Nagyon finom lehet, az biztos, csak a sok lap sütéséhez nem biztos, hogy lenne türelmem. Ügyes vagy, finom és szép mutatós tortát készítettél. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Okki! Valóban a lapok sütésére rá kell hangolódni...:)

      Törlés
  7. Fantasztikusan néz ki :) Ügyes vagy nagyon :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...