Összes oldalmegjelenítés

2014. május 4., vasárnap

Zöldspárgás kombe - töltött kenyér

Zöldspárgás kombe

Két-három éve gasztroblogger körökben szinte "kötelező gyakorlat" volt a kombe sütés.
A kombe török eredetű töltött kenyérféle. A törökök állítólag ö-vel ejtik: kömbe. Nos, kinek hogy esik jól.
Nekem inkább  a töltött kenyér elnevezés tetszik, az legalább magyarul van. Persze nem kenyér jellege van, inkább lepényszerű, finom leveles tészta. Hagyományosan juhtúróval töltötték, de a sok gasztroblogon rengeteg féle édes és sós töltelékkel találkoztam.
Én eddig valahogy kimaradtam a kombe sütésből, hát épp ideje volt kipróbálnom.
Tészta hozzávalói.
- 600 g búzaliszt 
- 2,5dkg élesztő
- 1 csapott teáskanál kristálycukor
- 350 ml tej
- 2 csapott teáskanál só
- 100 ml víz

Töltelék.
25 deka félzsíros ttehéntúró
1 kispohár tejföl
fél csokor friss zöldspárga
1 fej  lilahagyma
3 gerezd fokhagyma
1 mokkáskanál őrölt fehérbors
só ízlés szerint
zöldfűszerek(zsálya,bazsalikom,oregánó)
2 ek olívaolaj
Kenni:
10 deka vaj
5 ek étolaj
Tetejére.
1 felvert tojás
magvak megszórni
Elkészítés:
Érdemes a töltelékkel kezdeni.
A töltelékhez a  túrót a tejföllel összekevertem.  A  megtisztított spárgát gőz fölött kicsit megpároltam, majd hideg vízben gyorsan lehűtöttem és összemetéltem apróra. A hagymát apróra metéltem és az olívaolajon megfuttattam. Később hozzáadtam a spárgát meg a szétnyomott fokhagymát és együtt még dinszteltem kicsit. Enyhén megsóztam és a fehérborsot is ráhintettem. Mikor kihűlt összekevertem a tejfölös túróval és az összevágott zöldfűszerekkel.


A tészta hozzávalóit a megfelelő sorrendben a kenyérsütő tartályába tettem és dagasztásra kapcsoltam a gépet. Ahogy összeállította a tésztát már ki is vettem, nem kell keleszteni. Három egyforma részre osztottam.Minden  gombócot kinyújtunk kb. 30 centis körré. Az elsőt megkenjük a felolvasztott vaj és az étolaj keverékének felével. A következő kinyújtott tésztakört erre ráhelyezzük és rákenjük az összes tölteléket. A harmadik kinyújtott tésztával betakarjuk, és erre kenjük a vaj-olaj másik felét.

Most következik a hajtogatás. A  tészta két szélét középre hajtjuk. Másik oldalról is középre hajtjuk a tésztát, és kicsit össze is csippenthetjük. Ez a fele kerül alulra a sütőpapírral bélelt tepsiben. Én még egy tortakarimát is raktam bele, hogy formás kerek legyen.  Amikor ezzel megvagyunk, kicsit meglapogatjuk és éles késsel nyolc cikkelyre bevágjuk. nem vágjuk teljesen át, csak hogy kicsit kibuggyanjon a töltelék.
Letakarva egy órát kelesztjük. ezután lekenjük felvert tojással, és ízlés szerint magvakkal vagy reszelt sajttal megszórjuk. Én szezámmagot, lenmagot, tökmagot és napraforgót használtam.
180 fokra előmelegített sütőben kb fél óra alatt megsütjük.
Nálam 200 fokosra előmelegített sütőben alsó-felső ángon 1 óra alatt sült meg.
Néhány mozzanat a készítésről
Nem annyira bonyolult ám elkészíteni! Lehet, hogy leírva annak tűnik, vagy az én stílusom kicsit kacifántos?
A receptet egyébként Chef Viki Házias konyhájából hoztam és (bár én más töltelékkel csináltam) nagyon köszönöm neki! :)
De azért török oldalakon is körül néztem, például  Itt. Náluk tényleg kömbe, a receptje szinte megegyezik, de a sütemény kategóriába sorolják, nem a kenyerekhez. 
Ezzel (is) kínáltam az Anyáknapi köszöntőimet. Jó laktató finomság, biztos máskopr is sütök.
Felvágva
Vaníliavirágot és cserepes szegfűt kaptam - mindkettőt nagyon kedvelem
A templomi ünnepségen ez a szép vers is elhangzott.
Ezzel köszöntök én is minden Édesanyát!

Dsida Jenő: Hálaadás

Köszönöm Istenem az édesanyámat!
Amíg ő véd engem, nem ér semmi bánat.
Körülvesz virrasztó áldó szeretettel,
Értem éjjel-nappal dolgozni nem restell.
Áldott teste, lelke csak érettem fárad,
Köszönöm Istenem az édesanyámat!
Köszönöm a lelkét, melyből reggel, este
imádság száll Hozzád, gyermekéért esdve.
Köszönöm a szívét, mely csak értem dobban
itt e földön senki sem szerethet jobban!
Köszönöm a szemét, melyből jóság árad,
Istenem köszönöm az édesanyámat!
Te tudod, Istenem milyen sok az árva,
Aki oltalmadat, vigaszodat várja.
Leborulva kérlek: gondod legyen rájuk,
Hiszen szegényeknek nincsen édesanyjuk!
Vigasztald meg őket áldó kegyelmeddel,
Nagy-nagy bánatukat takard el, temesd el!
Áldd meg édesanyám járását-kelését,
Áldd meg könnyhullatását, áldd meg szenvedését!
Áldd meg imádságát, melyben el nem fárad,
Áldd meg két kezeddel az édesanyámat!
Halld meg jó Istenem, legbuzgóbb imámat:
Köszönöm, köszönöm az édesanyámat!

14 megjegyzés:

  1. Biztosan finom, de nagyon jól sikerült a fotó is!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm ildikó! A fotóimat nem szokták megdícsérni, én csak telefonnal fényképezek, de jólesik, hogy tetszik. :)

      Törlés
  2. Spárgás töltelékkel még nem láttam, de nagyon jól hangzik, így is nagyon finom lehet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, még én is először sütöttem kelt tésztát spárgával, de biztos nem utoljára. Köszönöm, finom volt!

      Törlés
  3. ennek az elkészítését én is tervezem már egy ideje. Csoda szép lett :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, ki ne hagyd, nagyon finom volt!

      Törlés
  4. Hát nagyon szép és biztos finom is,talán egyszer rászánom magam,mert nekem tényleg bonyolultnak hangzik,de gondolom akarat kérdése! Megkóstolnám az biztos.A virágok szépek!

    VálaszTörlés
  5. Gyönyörű lett, öröm ránézni! Talán majd egyszer én is gyűjtök időt és bátorságot hozzá.... :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép lett, és micsoda különleges a tölteléke :-)

    VálaszTörlés
  7. Marisz!
    Most volt egy kis időm,megnézegettem mennyi finomság készült mióta nem tudtam jönni,gratulálok,és hát ezzel a gyönyörű versel kicsalogattad a könnyeimet,sajnos nekem már nincsen közöttünk.Puszi.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szép lett, egyszer én is ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  9. Melissina,zsuzsa,Katalin, rozi, Lilla! Köszönöm a dicséreteket!
    A kaács tényleg nagyon finom volt, és nem annyira bonyolult, csak kissé körülményesen tudtam leírni. :)
    Az én édesanyám sincs már köztünk 20 éve, de ha ezt a verset olvasom, olyan, mintha most is itt lenne...:(

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...