Összes oldalmegjelenítés

2013. augusztus 15., csütörtök

Babapiskóta házilag a 17. SAD-ra

Babapiskóta házilag
SAD 17. fordulójára Zsófi, a mostani játék háziasszonya olyan süteményt, kalácsot, vagy bármi nyalánkságot vár, amely a gyermekkorunkra emlékeztet bennünket, résztvevőket.
Gyermekkorom kedvencei már felkerültek a blogra, de eszembe jutott egy olyan kedvenc, amelyet ugyan nem fogyasztottunk túl gyakran, de ha hozzájutottam, nagyon szerettem.
Ez pedig a babapiskóta.
Az én gyerekkoromban nem ettünk ennyi édességet, süteményt, mint manapság. Babapiskótát otthon nem sütöttünk, venni is csak akkor vettünk, ha babának, vagy betegnek szántuk. Nekem két emlékezetes esemény kötődik hozzá. Egyszer az ötvenes évek végén történt, hogy a nagymamámat (anyukám anyját) fejberúgta egy ló a vásárban. Szegény kórházba keült, és élénken él bennem az emlék, ahogy ülök az ágya szélén és élvezettel majszolom a babapiskótát, amit neki vittek, de szinte az összeset nekem adta. Egy másik alkalommal ugyancsak ennek  a nagymamámnak torkán akadt egy csirkecsont, így ismét kórházba vitték, én pedig még több babapiskótához jutottam, mert a toroksérülése miatt egy ideig még otthon is kímélő étrenden volt. E balesetek ellenére a nagymamám 96 évet megélt viszonylagos egészségben, szellemi frissességben.
A babapiskótához fűződő viszonyom ennyi. Felnőtt fejjel magában nem szoktam fogyasztani, tiramisu, vagy egyéb desszert káészítéséhez pedig mindig boltban vettem. De most az emlékek hatására úgy döntöttem, hogy megpróbálkozom a házi előállításával.
A receptet  stílusosan   Nagyi konyhájából hoztam, és nagyon megköszönöm neki.
Hozzávalók:
40 dkg porcukor,
4 csomag vaníliás cukor,
4 egész tojás,
14 dkg  margarin,
80 dkg liszt,
4 evőkanál tej,
1 csomag szalalkáli

A lisztet, porcukrot, vaníliás cukrot szárazon összekevertem.  Tetején kis mélyedésbe tettem a tojásokat. A szalakálit először langyos tejben elkevertem, úgy öntöttem rá. Utána pedig a felolvasztott, de szoba hőmérsékletűre kihűtött vajat (én nem margarint használtam). Először fakanállal mindent összekevertem, majd kézzel gyors mozdulatokkal összegyúrtam a tésztát. Enyhén lisztezett deszkán fél centi vastagra kinyújtottam, és babapiskóta formával kiszaggattam . Én kiszaggatás után nagyon óvatosan vékony ecsettel langyos tejjel átkentem mindegyiknek a tetejét és beszórtam kristálycukorral, de ez nincs a receptben, el is maradhat.
Sütőpapírral bélelt tepsibe raktam öket egymástól kissé távol, mert sülés közben szélességében terül.
Azért így is némelyek egymáshoz sültek. 220 fokon, alsó-felső sütéssel 40 perc alatt sült meg. Sütőfüggő!

Sütés közben kicsit furcsa szag terjengett a konyhában a szalakálitól, de mire a sütikék kihűltek, elillant.
Természetesen nem vártam meg míg kíhűlik, előbb megkóstoltam.Nagyon finomnak találtam. Kinézetre, állagra szinte mint a bolti, ízre pedig finomabb. És jó kiadós.  Én most fél adaggal sütöttem, és két nagy gáztepsivel lett, darabra 42. A bolti nagy csomagban 48 van, de az én piskótáim nagyobbak, mert elég nagy méretű a szaggatóm. Tehát gazdaságos és olcsóbb otthon sütni.
Jó témát talált Zsófi a játékhoz, előhozta a sok évtizeddel ezelőtti  kedves emlékeket.
Lehet, hogy ezt a sok babapiskótát ismét mindet egyedül majszolom el, mint hajdanán azt, amit a nagymamámtól kaptam.



20 megjegyzés:

  1. óó, az utolsó kép nagyon meghozta hozzá a kedvem! És ez a babapiskóta-forma is milyen szuper! Nagyon ügyes vagy :)

    VálaszTörlés
  2. De régen sütöttem. Biztosan eltartott egy jó ideig a szaggatás, sütés. De megéri, ha a család szereti.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Olgis! Nem tart soká, nagyon jól lehet ezzel a tésztával bánni.

      Törlés
  3. Na ezt nagyon jó lenne megtanulni, csak nincs formám:) Csodaszépek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kati, egy nagy méretű fém pogácsaszaggatót két oldalán benyomva könnyen kialakítható a 8-as forma. -de bármilyen más formára kiszaggatható.

      Törlés
  4. Nagyon szépek:) Így igaz, régen nem ettünk ennyi édességet, csak ünnepekre volt:) Szeretem én is a babapiskótát, most valami paleosat szeretnék kikisérletezni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Trollanyu! A paleohoz nem értek, nem volt még időm behatóan tanulmányozni. De Te már gyakorlod a paleo ételek készítését, biztos erre is találsz megoldást.

      Törlés
  5. Nagyon szépek lettek! :) Tényleg megéri elkészíteni, nálunk Csenge is szereti csak úgy magában is, meg persze sok desszerthez fel lehet használni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hankka, szerintem is megéri házilag elkészíteni.

      Törlés
  6. Itt is csak azt mondom, hogy nagyon szépek! Azt hiszem egyszer sütöttem, valamikor régen, de újra megfogom sütni.
    Nekem sincs formám, de majd megoldom valahogy:-) mennyi a mennyisége a tasak szalalkálénak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. HajniZoli, az én Váncza szalakálim 15 grammos.

      Törlés
  7. Csábító! A házi babapiskótánál nincs is jobb! Hmmmmmm! :)

    VálaszTörlés
  8. Jaj, én nagyon szeretem a babapiskótát, szokott is itthon lenni. A szalakáliról azt hallottam, hogy borzalmas "illata" van, tényleg? Vagy csak vegyszerszag?

    VálaszTörlés
  9. Altair, a szalakálinak borzalmas, szúrós ammónia szaga van. De ez sülés közben elillan, utána már nem érezhető, és az ízén se.
    Ahhoz tudnám hasonlítani, hogy az agar-agar leáztatva mocsár, iszapszagú, a kész terméknen viszont már semmi szaga nincs.
    A " csak vegyszerszag?" kérdésedre nem tudok mit mondani.
    Próbaképpen süsd meg a babapiskótát mint háziasszony, és elemezd az "illatát" mint élelmiszervegyész. :)

    VálaszTörlés
  10. sosem gondoltam rá, hogy házilag csinálok, de tetszik az ötlet, köszönöm. Látom sok háziasszony van itt, ti mivel főztök? Egy jó tipp mindenkinek az elhasznált olaj gyűjtésre ne hagyjátok ki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Orsi, próbáld ki Te is!
      Köszönjük a "fáradt olajhoz" a tippet!

      Törlés
  11. Szeretnék kérdezni valamit. A 220 fok, 40 perc nem elírás véletlenül? Most sikerült az első tepsinyit német briketté változtatnom, 10 perc alatt. :S

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. fokon Kipróbáltam alacsonyabb hőfokon és sikerült. :) Nekem 175 fokon 20 perc alatt kész lett. És tényleg nagyon nagyon finom. Még a finnyagéza férjem szerint is jobb mint a bolti :) És már készül is belőle a fincsi tiramisu :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...