Összes oldalmegjelenítés

2013. április 11., csütörtök

Sacher torta


   

Sacher torta 
A Sacher torta tulajdonképpen egy csokoládés piskóta sárgabarack lekvárra töltve, csokoládéval bevonva, minden egyéb díszítést mellőzve. Kitalálója Franc Sacher  mindössze 16 éves volt 1832-ben amikor Metternich herceg számára először megsütötte. A torta népszerűsége azóta is töretlen, ma is az egyik legkedveltebb bécsi specialitás. 
Az eredeti recept szerint...
Nos, nem tudom, melyik az eredeti recept?
Tele van az internet Sacher receptekkel, több helyen eredetinek van feltüntetve, persze forrás megjelölése nélkül, és persze nem egyformák az "eredeti" receptek. Némelyik, diót, vagy mandulát ír a tésztájába, másutt csak lisztet. Olyat is találtam, ahol azonos mennyiségű csokoládé, vaj és liszt kell a tésztába, de olyat is, ahol 15 deka vaj, 15 deka liszt és 50! deka, azaz fél kiló csokoládé. 
Hát asszony legyen a talpán aki ebben a káoszban eligazodik.
Nem most csinálok először ilyen tortát. Tavaly egyszer már készítettem, de nem sikerült igazán. Nagyon lapos, tömör lett akkor a piskóta. Nem is árulom el, kinek a receptje volt, valószínűleg én hibáztam valahol, bejegyzés pedig nem is készült róla.
Most nem egy konkrét receptet használtam, hanem innen-onnan összeszedegettem a szimpatikus mozzanatokat, és a következő képpen készült.
Hozzávalók a tésztához:
10 deka étcsokoládé (70 %-os)
8 deka vaj
8 deka liszt
8 deka porcukor
3 tojás
1 késhegynyi szódabikarbóna
Elkészítés:
Először felolvasztottam a csokoládét, és míg hűlt kemény habbá vertem a tojásfehérjéket a fele porcukorral. Egy csipet sót és pár csepp citromlevet mindig teszek hozzá, ha külön nem írom, akkor is.
A szobahőmérsékletű vajat a többi porcukorral felhabosítottam, majd egyenként hozzákevertem a tojások sárgáit.
Ezután ebbe a masszába beleöntöttem a langyosra hűlt olvasztott csokoládét állandó keverés mellett, majd felváltva a tojáshabot és a szódabikarbónás lisztet adtam hozzá. mindent összekevertem, de óvatosan, hogy a tojáshabot ne törjem össze. Csatos, 18 cm átmérőjű kerek formába öntöttem a tésztát, melyet előbb sütőpapírral béleltem.Eddigre már előmelegítettem a sütőt 160 fokra, és alsó-felső lángon 1 óra hosszat süttöttem. A formában hagytam kihűlni. Kihűlés után két lapba vágtam és megkentem kevés rummal elkevert baracklekvárral. Fél literes üveg baracklekvárt használtam el, és kb. 3 centnyi rumot.
     
Baracklekvárral megkenve
Összeborítottam a piskótákat és egészben is bekentem a külsejét baracklekvárral.
       
Külsőleg is belekvároztam
Ezután két órára hűtőbe került, majd olvasztottam 10 deka 70 %-os csokit és bevontam vele a tortát.

        
Teljesen bevontam csokoládéval

Az idősebbik fiam szereti ezt a tortát, neki csináltam. És mivel ma van a születésnapja, reggel 7 órakor már csengettem is náluk a frissen sütött meleg lángossal és a tortával, hogy még munkába indulás előtt felköszönthessem.


Hétköznap nemigen van idő az ünneplésre, de én a napján valamivel mindig szoktam kedveskedni az ünnepeltnek. Majd ha ráérünk, valamelyik hétvégén úgyis megtartjuk az áprilisi ünnepeket: fiam meg a kisebbik unokám születésnapja, menyem névnapja. A sacher tortát nemigen kell díszíteni, erre most gyertya se került, de a fiam így is tökéletesnek találta. Meg is vágtuk, így le tudtam fotózni a belsejét - bár a fotók pocsékul sikerültek (mint általában), azért talán kivehető, hogy szép volt a belseje. 
       
Megvágva
A külsejéről még annyit elmondanék, hogy nekem nem olyan sima mint másoknak. Olyan szép tökéletes  sima külsejű Sacher tortákat látok fotókon, hogy elgondolkodtam, mi lehet a titka?
Ugyanis a külsejére rákent lekvár miatt nekem nem egyenletes a külső felület és természetes, hogy a csokoládé ezt visszaadja. No mindegy, ez ilyen, de nagyon finom!

24 megjegyzés:

  1. Igen, nagyon megtévesztő ez a sok különböző recept. Én is egy "eredetit" próbáltam ki, jó lapos lett... a tied szép magas. A csokiborítást meg nyilván iparilag csinálják ilyen simára, bár én nem emlékszem,h Bécsben lett volna a tetején lekvár...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Tejszínhab!Ha lesz rá alkalmam, én is megkóstolom Bécsben.

      Törlés
  2. Nagyon szép lett! Fiadnak nagyon sok boldog születésnapot kívánok! Ez a torta kipróbálás még nekem is hátra van, év elején kitűztem magamnak hogy melyik három süteményt szeretném az idén kipróbálni többekközt ez is közte van. Születésnap van még az évben egy pár így sorrakerülnek majd !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, a jókívánságot a fiam nevében is!
      Majd figyelem a bejegyzéseidet, hátha Neked jobban sikerül.

      Törlés
  3. Nagyon szép a belseje, és szerintem senkit sem zavar, hogy egyenetlen a teteje:) Én nagyon örülnék neki, ha reggel egy ilyen finomsággal ébresztenél:))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Janka!
      Hát, higy ilyennel ébresszelek, annak nem nagy a valószínűsége, bár sose lehet tudni...

      Törlés
  4. Szerintem nagyon szép lett és látszik rajta, hogy milyen finom! Én egy Lajos Mari-féle receptet használok erre a tortára, abban még sosem csalódtam, pedig legalább 20szor megsütöttem már. Tavaly Bécsben megkóstoltam az "igazit", de őszintén szólva egyáltalán nem voltam elragadtatva tőle.... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! A torta finom volt.
      Szóval neked a bécsi sem volt az igazi.
      Én meg mostanában biztos nem megyek Bécsbe, majd tanulmányozom az általad használt receptet.

      Törlés
  5. Azért olyan sima, mert kívül nincs rajta lekvár, én is úgy tudom.

    Jaj, de szeretem ezt a tortát. Ha mégis teszel rá lekvárt kívülre, próbáld ki, hogy élénkzöld marcipánt borítasz a lekvárra a töltelék fölé és a tortára is: olyan volt az esküvői tortánk. Igaz, így már nem eredeti, de nagyon jó! :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Altair, köszönöm az ötletet. Tehát középen is van marcipán, akkor biztos finom!
      Nem szokatlan tortás körökben a Sacher tortát marcipánnal burkolni, csak én nem csináltam még olyat.
      Mert én az "eredeti" másolatokat készítem. Ha-ha-ha!

      Törlés
  6. Nagyon szép lett, boldog szülinapot kívánok a fiadnak:) Egyszer sütöttem ilyet hálából. Lerobbantam a kocsival a hóviharban és egy nagyon kedves idős norvég házaspár hívott be a házába, reggelit, teát kaptam míg vártuk az autómentőt. Képek is előkerültek, amikor Bécsben jártak, ilyet ettek és annyira ízlett nekik. Na utána megsütöttem és elvittem nekik, a kedves hölgy majdnem sírva fakadt, úgy meglepődött és ízlett is nekik nagyon szerencsére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Trollanyu,ez milyen szép gesztus volt tőled az idős házaspár felé! És milyen kedves emlék mára neked is.
      A szüleletésnapi jókívánságot köszönöm a fiam nevében is!

      Törlés
  7. Boldog szülinapot kívánok a fiadnak!
    Sacher torta eredetéről ahogyan én tanultam olvashatok a Vánczába 240 receptben. Azért szép a csokoládé a tetején mert vízzel főzzük fel a barack lekvárt és nagyon vékonyan kenjük be a tortát vele, szinte csak át kell innia a piskótának a lekvárt. Így lesz gyönyörű a csoki bevonata a tortának. Az eredeti is nagyon száraz ezért Bécsben külön tálkában tejszínhabot szolgálnak fel a torta mellé a szárazsága miatt.

    VálaszTörlés
  8. Mónika! Nagyon szépen köszönöm a hasznos információt! Ki fogom próbálni és ha jól sikerül megmutatom, nem feledkezve meg az "'aranyfogás" súgójáról.
    A szülinapi jókívánságot a fiam nevében is köszönöm!

    VálaszTörlés
  9. Én még sosem ettem ilyet, de gratulálok a bátorságodhoz, ügyességedhez, én neki sem futnék:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kati!
      Egy Ady idézettel válaszolok:
      "Csak akkor születtek nagy dolgok,
      Ha bátrak voltak, akik mertek"
      Sacher torta készítése nem olyan nagy dolog, de bátornak kell lenni.Ezt ajánlom a figyelmedbe, és fuss neki!

      Törlés
  10. Nagyon ügyesen elkészítetted! :) Én még nem csináltam Sacher tortát, de most kedvet kaptam hozzá hogy nekiálljak :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Millye, türelmetlenül várom a próbálkozásodat, mert tökéletesíteni szeretném a kivitelezést!

      Törlés
  11. Sok boldog szülinapot a Fiadnak! Jó korán felkelhettél, hogy korán reggel meglephesd a frissen sült lángossal!
    A torta jól néz ki, így, nem sima csokibevonattal is. Azon én is elgondolkodtam, a lekvárra egyáltalán hogy lehet a csokit rásimítani. De Mónikától arra is megvan a válasz:-)

    VálaszTörlés
  12. Gerdi, köszönöm a szülinapi jókívánságot a fiam nevében is.
    A lánmgos tésztáját elkészítettem este, éjjel a hűtőben volt, reggel csak ki kellett sütni, így nem keltem túl korán.
    A Sacher tortát egyszer szeretném olyan szépre elkészíteni, mint a cukrászdák.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...