Összes oldalmegjelenítés

2013. január 8., kedd

Sütőtökös kalácsvirág



Sütőtökös kalácsvirág
Szeretem a virágokat, meg a kalácsokat is. Ha kalácsvirágot látok, azt rögtön ki akarom próbálni.
Már sütöttem szziruppal öntözött rózsákat, túrós rózsákat, rózsafánkotmuffinrózsákatvirslivirágokat, hogy csak a kalács jellegű "virágaimat" említsem.
Így nem volt kérdés a sütőtökös kalácsvirág megsütése sem, mihelyt megláttam.

Tészta hozzávalói:
40 deka finomliszt
20 deka rétesliszt
3 deci tej
2,5 deka élesztő
8 deka vaj
1 tojás
2 evőkanál cukor

Töltelék:
20 deka sült sütőtök
10 deka darált dió
20-30 deka kekszdara

Tetejére:
1 tojás egy csipet sóval felverve
mák

Elkészítjük, mint bármely kelt tésztát, duplájára kelesztjük, eddig megegyezik más kelt tészta készítéssel. Ennél a kalácsnál a töltés-formázás az "érdekes".
Annyiban tértem el a recepttől, hogy a rétesliszt helyett zabpehelylisztet használtam. A tésztát kenyérsütőgépben dagasztotta-kelesztettem. Miután megkelt átgyúrtam és hét részre vágtam és mindegyik részt gombóccá formáltam, majd letakarva 20 percig pihentettem. Ez idő alatt elkészítettem a tölteléket.  Előző nap megsütöttem a tököt hozzá, ledaráltam a diót. Most csak össze kellett őket kevernem és hozzákeverni a kekszdarát, hogy jól formázható , nem lágy  masszát kapjunk. Nekem nem volt túl lágy a sült tök, ezért nem vett fel sok darált kekszet, 12 dekányi elég volt bele.
Ezután minden tésztagombócot egyenként kinyújtunk kb. 15 centi átmérőjű körlappá, majd mindegyik közepére teszünk a töltelékből egy gombócot, melyet szépen becsomagolunk a tésztába.
(Én pontosan elosztottam a tésztát, minden rész 15 dekás lett, töltelék pedig 6 deka jutott egy-egy virágba.)
A becsomagolt, gombóc formájú tésztát másfél centi vastagságú körlappá nyújtjuk és négy helyen teljesen átvágjuk a töltött tésztát - ha óralapot képzelünk el, a 3, 6, 9, és 12-es számok helyén.
Ezen vágások közötti másik négy helyen pedig csak a tészta felső rétegét vágjuk be, így tudunk szirmokat formázni.
Nem gondolom, hogy ez a leírás annyira érzékletes lenne, hogy bárki utánam csinálja.
Praktikák sok gyerekhez blog írója lépésről lépésre fázisfotókkal bemutatja a kalács formázását, javaslom, hogy aki el akarja készíteni, feltétlenül nézze meg nála, én is tőle tanultam!
A kész kalácsokat enyhén sós tojással megkentem, közepüket mákkal megszórtam és 200 fokra előmelegített sütőben alsó-felső lángon 25 perc alatt megsütöttem.
Sütés előtt
Kisült a kalács
Nagyon kellemes illata volt sülés közben. Langyosan fogyasztottuk. Finom volt!
Nem volt túl édes, hiszen cukor csak a tésztájába lett téve, de jó édes volt a tökpüré, a dióval meg a kekszdarával épp megfelelő lett az íze. A töltelék lehetett volna benne kicsit több. Ha máskor csinálok, legalább másfél adag tölteléket készítek bele, a virágokat pedig kisebbre csinálom.
Lehet, hogy nem olyan szépek, mint Mónikáé, de a zabpehely liszttel készült tészták kicsit töményebbek, kelt tésztaként sem jönnek annyira fel, mint a fehér lisztből készültek.
Örülök, hogy rátaláltam Mónikánál erre a mutatós, finom kalácsra és megköszönöm neki az alapos leírást, jó fotókat.


8 megjegyzés:

  1. Nagyon mutatós és finom süteményt készítettél! Sütőtököt még nem próbáltam süteménybe sütni, de már kénytelen leszek mert kíváncsi vagyok hogy milyen az íze így? Kalácsot és a sütőtököt is nagyon szeretem biztos együtt is nyerő párosat alkot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Éva! Mi szeretjük a sült tököt, a diósat, mákosat, úgyhogy nálunk bejött ez az összetétel. Kicsit több lehetett volna a töltelék.

      Törlés
  2. Nagyon mutatós és isteni lehet! Nagyon szeretem a tökös sütiket :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon dekoratív lett, én is szeretem a virágokat:) Meg a sütőtököt is, utoljára kuglófba raktam, gyönyörű színe lett és cukor is alig kellett bele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Trollanyu!Kuglófba még nem próbáltam, de előfordulhat majd egyszer.

      Törlés
  4. De szépek! Ezt szeretem a kelt tésztában, hogy annyi mindent lehet varázsolni belőlük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Gerdi! Valóban a kelt tészta sokféleképp variálható.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...