Összes oldalmegjelenítés

2012. december 11., kedd

Török zsemle - acma


Török zsemle - Acma

Amikor megláttam a török zsemle képeit a neten, rögtön nosztalgiázni kezdtem. Fiatalkorunkban utazgattunk ide-oda. Már több, mint negyed százada hogy Törökországban voltunk. És az ételeik közül nekem a kalácsaik, kelt tésztáik voltak a legszimpatikusabbak. Ha mást nem ettem volna az ott tartózkodásunk ideje alatt, csak kalácsfélét, akkor is változatosan lehetett volna étkezni, mert igen bő volt belőlük a választék. Mutatósak és nagyon finomak voltak, légiesen könnyű tésztából.
Ennek az elkészítése tehát kihagyhatatlan volt nálunk, csak éppen rossz időpontot választottam hozzá. A kisebbik fiam busza reggel 9-kor indul, fél kilencre legkésőbb ki kell hogy süljön, tehát hajnali 5-kor neki kell fogjak.
Csakhogy! Már az 5 helyett fél 6-kor kezdtem neki. Aztán tudjuk, hogy a kelt tészta a meleget szereti. Nálam reggel 18 fok volt a konyhában, és bár én nem fáztam, a tészta nemigen akart kelni.
A továbbiakban is problémáim adódtak vele: nem és nem értettem, sőt most se értem a formázás utolsó fázisát. Lehet, hogy ezt szégyellnem kell, de vállalom. Sokszor van, hogy egy egyszerű dolgot nagyon nehéz szemléletesen leírni. Nem MACI-t hibáztatom érte, akinek a blogján találtam ezt a péksüteményt, sőt, köszönettel tartozom neki a receptért, és tudom, hogy ő a legjobb tudása szerint leírta, a hiba az "én készülékemben van".
Tehát ha esetleg török nemzetiségű olvasóm is van, lehet, hogy megszól ezért a kinézetért, de szívesen veszek bárkitől bármilyen jó tanácsot, hogy legközelebb szebbre, jobbra sikerüljön.
A receptet és az elkészítést bemásolom úgy, ahogy Maci leírta (remélem nem neheztel meg érte), majd ahogy én csináltam.
Acma (Açma)
  • 50 deka finomliszt
  • 1 tasak szárított élesztő
  • 1 tk. sütőpor
  • 1 pohár natúrjoghurt (150ml-es, és ez a továbbiakban mérőpohárként szolgál)
  • 1 pohár étolaj
  • 1 pohár langyos tej
  • 1 egész tojás
  • 1/4 pohár cukor
  • 1 púpozott tk. só
  • 1 tojás sárgája, és 1-2 kanál tej a lekenéshez
  • szezám, feketeszezám, darálatlan mák, vagy feketekömény a tetejére
A cukorból egy kanálkával elveszek, és elkeverem a langyos tejben, majd feloldom benne az élesztőt és néhány percig állni hagyom. A többi cukrot hozzáadom a liszthez, ugyanúgy mint a sütőport és a sót. A liszt közepébe egy mélyedést csinálok, beleöntöm az összezagyvált tojást, a joghurtot és az olajat, végül az élesztős tejet. Összeállítom az egészet egy szép kompakt, nem túl kemény tésztává. A liszt minőségétől függően pár kanálka tejjel szoktam lazítani néha, de most pont így voltak jók a mennyiségek. Lefedve a duplájára kelesztem. Kb. 1-1,5 óra múlva amikor ráérősen megdagadt a tészta a tálban, kiborítom egy vékonyan meglisztezett deszkára. (Ezek után már nincs szükség lisztezésre, ugyanis nagyon klassz a tészta, és szinte abszolút nem ragad. Öröm vele dolgozni!) Átgyúrom, és addig felezgetem, amíg valamivel nagyobb gombócokat kapok, mint egy ping-pong labda. 16 darabra osztható ez a mennyiség, de nagyobb kalácskákhoz 8 részre is elég szétosztani. Hosszú vékony pálcikákat sodrok a labdacsokból, félbehajtom őket és a két végüket ellentétes irányban megcsavarom, majd csiga alakúra tekerem. Tepsire sorakoztatom a kis halmokat, és konyharuhával letakarva jó fél órát hagyom őket még pihenni. A tojássárgáját tejjel simára keverem és lekenem vele a tésztát, végül szezámmaggal/feketeköménnyel bőven megszórom. Ha épp szorít az idő, akkor 170° C foknál hőlégkeverésnél sütöm meg egyszerre a 2 tepsire való süteményt, de nem melegítem elő a sütőt. A kelt tésztáknál viszont azt tapasztaltam, hogy alsó-felső lángnál lassabban, de szebben sülnek, és a szerkezetük is jobb lesz.
Eddig Maci leírása, és most jön az én elkészítésem.
Minden hozzávalót kimértem és a kenyérsütőgép tartályába téve bekapcsoltam a dagasztási programot. Keleszteni is a gépben hagytam, de ott is lassabban kelt, mint nyáron. A konyhában minden hőforrást bekapcsoltam, hogy mire kiveszem a tésztát, meleg legyen.
Nagyon jó állagú, kicsit ragadós tésztám lett, ezért csak egy kicsit kellett meglisztezni, és így mégegyszer alaposan megdolgoztam. Nyolc részre vágtam és a mellékelt fotón látható módon
Fázisfotók
készítettem el a  felcsavart zsömléket. Nem vagyok benne biztos, hogy így kell, Macié szebb, majd nézzétek meg nála is.
A sütés hőmérsékletével is gondban voltam, aztán 200 fokra előmelegített sütőbe tettem, ahol alsó-felső lángon 25 perc alatt kisütöttem. Tudom, hogy kicsit kelhetett volna még, de az idő!
Nem tudom, hogy van ez, de mostanában állandó időproblémáim vannak, pedig mindig rohanok.
Most is fél kilenc előtt öt perccel vettem ki a sütőből, 1-2 fotó róla kutyafuttában, azon forrón csomagolás és indulás. 
Én csak később kóstoltam meg langyosan. Nagyon jó ízű, foszlós, kicsit édes, kicsit sós.

                           

 Lesz ennek még folytatása, majd beszámolok arról is!               

18 megjegyzés:

  1. Gyönyörűek lettek!Meseszép színük van és nagyon finom puhának és foszlósnak tűnnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Édeskonyha! Finom, de még a kivitelezés technikáján javítanom kell!

      Törlés
  2. Nem tudom mi a problémád, mert nagyon guszták szépek lettek! Azt hiszem Limaránál láttam ehhez hasonló fonási módot! Na nekem is szoktak lenni gondjaim a formázással, nem mindíg érthető ahogy elolvasom, gondom van a kivitelezéssel!:-)) De azért megoldjuk a problémát !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! Macinál szebb a formája, valamit az utolsó fázisnál nem jól csinálok.

      Törlés
  3. Én megszólalok, de nem azért, hogy mi a hiba:) Gyönyörűek, foszlósak és mert én sosem ettem török kalácsot, kelt tésztát, nagyon szjvesen bemajszolnék egyet abból a kis buciból!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Emi!Próbáld ki, ha még nem ettél akkor főleg, mert nagyon finom.

      Törlés
  4. Képzeld, ha több időd van rá! Szerintem így is tökéletesek lettek! :)Irigyelem azokat, akik így tudnak "bánni" a kelt tésztával, nekem kicsit mumus a dolog :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tejszínhab, köszönöm! Látod, a kelttészta elég kényes dolog, de te is belejöhetsz, mire nagymama leszel.

      Törlés
  5. Nagyon guszták, érdekes a megformázása!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Katalin! A formázása okoz némi gondot.

      Törlés
  6. Én sem látok hibát benne:) nagyon finom lehet, szeretem az ilyesféle kelteket!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon finom lehet és milyen mutatós! :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...