Összes oldalmegjelenítés

2012. november 21., szerda

Törökméz házilag

Ide nézz, törökméz
Fele cukor, fele méz.
Ki ne ismerné ezt a gyermekmondókát?
A törökmézet lehet, hogy nem mindenki ismeri a mostani generációkból, de az én gyerekkoromban (ötvenes-hatvanas évek) elismert csemege volt, melyet főleg vásárok és búcsúk alkalmával vásároltunk.
Vasárnap búcsú volt a szülőfalumban (Foktőn). Közel 20 éve már nem járunk búcsúba, mióta anyukámhoz már nem mehetünk. De emlékezve felelevenítettük a régmúlt időket, a búcsúban vett tükrös mézes szívet, párnacukrot, törökmézet...és hasonló "búcsúfia" édességeket.
No hiszen, törökmézet én is tudok csinálni, láttam az interneten.
Így hát neki is fogtam.
Először is kibéleltem szilikonos sütőpapírral egy 15x20 centis tepsit, még olajjal is kikentem.
Ez szükséges, mert különben nem vehető ki az edényből, úgy megköt mint a beton.
A kész törökméznek elkészített  tepsi
     
Majd egy lábosba kimértem a hozzávalókat:
- 20 deka kristálycukrot
- 2 evőkanál mézet
Ezeket jól összekevertem és nagylángra tettem, ahol állandó kevergetés mellett  kb. 5 perc alatt teljesen elolvadt és elérte a megfelelő színt - borostyánsárgára  karamellizálódott. Ekkor a lángról levettem és gyors mozdulatokkal belekevertem  másfél teáskanál szódabikarbónát.
Ettől jól felhabzott, már lehetett is beleönteni az elkészített tepsibe. Gyorsan kell dolgozni, mert hamar megszilárdul. Ezután egy óra hosszat állni hagytam felvágás előtt.
A forró törökméz tepsibe öntve
 
Rákötött a fakanálra is, mire a lábost, amiben készítettem ki akartam kaparni. Ezért öntöttem bele vizet és melegedni tettem. Megmelegedve  leolvadt a lábos oldaláról is. Megvártam míg ez a folyadék kihűlik és megittam. No, ezt nem kellett volna! Annyira megülte az édes lé a gyomromat, hogy két óra hosszán át is szenvedtem vele.
Azért mertem ezt meginni, mert úgy gondoltam, ez a márc. Hát igen, csak más arányokkal.

márc - Magyar Néprajzi Lexikon /

édes frissítő ital. Mézeskalácsosok készítették. Egy sajtár mézhez, két sajtár vízhez összevegyítés után csillagánizst kevertek és forrásig főztek. A kihűlt szirupot hordókban tárolták (Csorna). Kiméréskor vízzel higították és jéggel hűtötték. Búcsúk és vásárok látogatóinak keresett itala volt. A 20. sz.-ban általában a Dunántúlon készítették és fogyasztották. (→ még: méhser) – Irod. Csatkai Endre: A márc. Egy eltűnt népi csemege (Ethn., 1948).

Gyerekkoromban vásárokon, piacokon szintén szoktunk venni márcot, amely a nyári melegben hűtve igen finom volt.
Találtam a neten egy weboldalt, ahonnan megtudtam, hogy van ahol ma is készítik és forgalmazzák a márcot, akit érdekel ITT tájékozódhat róla.
Nos visszatérve a törökmézre: amikor teljesen kihűlt, megpróbáltam kimetélni. Hát ebből nem lehet szabályos kockákat vágni, de nem baj, mert az élvezeti értékét a formája nem befolyásolja.
Egészségügyi szempontból nem tartozik a legegészségesebb dolgok közé, cukor meg méz...
Cukorbetegek meg fogyókúrázók jobb ha tartózkodnak tőle!
A márcot pedig helyes arányokkal majd nyáron kipróbálom.
A receptet Anitától hoztam, köszönöm szépen.

20 megjegyzés:

  1. Lehet, hogy nem egészséges, de tuti nagyon finom! Igazi időutazás lenne megkóstolni egy darabot...:) (Remélem a gyomrod helyrejött!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teller-cake!Készítsd el te is, és indulhat az időutazás!
      Köszönöm, már rendbejöttem.

      Törlés
  2. Mmm... de szép színe van! Egészen arany! Élmény lehet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Tejszínhab! A színét a méz színe is befolyásolhatja.

      Törlés
  3. Köszönöm a receptet és köszönöm hogy ma is tanultam valamit, nem tudtam mi az a márc, most már tudom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Juci, örülök, hogy tudtam újat mondani.

      Törlés
  4. Nagyon szép lett a törökmézed! Gyerekkoromban, búcsúkban mindig kaptam, szerettem..... Ügyesen megcsináltad!
    A márcot ismerem, szintén gyerekkoromból, Szekszárdon a piacon sokszor vett nekem Anyukám, amikor mentünk vásárolni.... szép idők voltak....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Katalin. Látom, benned is szép emlékeket ébresztett ez a retro édesség.
      Egyébként ma is Szekszárdon gyártják.

      Törlés
  5. Én is nagyon szeretem, és szerintem könnyű is házilag csinálni, úgyhogy megéri nekikezdeni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Flóra, szerintem is rajta, főleg, ha szereted is!

      Törlés
  6. Nosztalgiával nézem a törökmézedet! Annyira nem voltam érte oda, mert túl töménynek tartottam inkább a vattacukrot ettem a bucsúban szívesen. Azért most egy kis darabkát szívesen elmajszólnék a régi szép időkre emlékezve!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva! Kinek a pap, kinek a papné.
      Valóban eléggé tömény, ezért nem kell belőle sok egyszerre.

      Törlés
  7. Meg kell valljam én még soha nem ettem. De tényleg ki kellene próbálnom!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vikvi!Mert még fiatal vagy, azért nem ismered. De itt a recept, nem nagy kunszt, próbáld ki!

      Törlés
  8. Azta Marisz Nálad mikről lehet olvasni:) Magamtól soha nem olvastam volna törökmézről.....köszönöm:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen, Judóca! Örülök, hogy tetszik!

      Törlés
  9. Én most olvastam a törökmézedről, és én is kellemes nosztalgiával emlékszem gyerekkoromból, sőt még a gyerekeimmel is jártunk 70-80-as években búcsúba. Karácsonykor viszont Pécsett mindig van kirakó vásár, és törökmézet krumplicukrot stb. lehet vásárolni. Viszont a márc-ról nem tudtam semmit. Használjuk a szót, hogy olyan édes mint a márc....de azt nem tudtam, hogy lehetett kapni is. A törökmézet kipróbálom majd én is! :))

    VálaszTörlés
  10. Tücsi, érdemes kipróbálni! Márcot pedig Szekszárdon a mézeskalácsosnál lehet megkóstolni - ha arra jártok! :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...