Összes oldalmegjelenítés

2012. november 8., csütörtök

Pektinfőzés házilag


Házifőzésű pektin
             
A pektint az élelmiszeriparban zselésítőanyagként, térfogatnövelőként, valamint stabilizálószerként alkalmazzák. A legtöbb estben lekvárok, dzsemek zselésítésére használják, így javítva annak minőségét.  Befőzéshez a pektint tiszta, porított állapotban lehet beszerezni(  E440 a száma).  Húsos gyümölcsök például almakörte; valamint húsos gyökerek, például sárgarépamuroksejtfalából állítható elő. Ezek az információk a Wikipédiáról valók, de több blogban olvastam, hogy házilag is előállítható.
Az alma és a birs nagy mennyiségű pektint tartalmaz, főleg az éretlen gyümölcsök, a gyümölcshéj és a magház.
Én almából és birsből vegyesen készítettem. A lekvárkészítéshez meghámozott  gyümölcsök héját, magházát, valamint éretlenebb gyümölcsök kockára vágott húsát is felhasználtam hozzá.
Alapos mosás után fazékba tettem és annyi vizet öntöttem rá, ami épp ellepi. Nagylángra tettem és közel egy órát főztem. Kis hűtés után egy szűrőt kibéleltem gézszerű anyaggal (valamikor függönyt varrtak ilyen 
anyagból), beleöntöttem és 8 órán keresztül hagytam lecsöpögni. (Csak ez az egy fázisfotó készült.)                                                            
Belekötöttem egy tüllszerű anyagba és lecsöpögtettem
 A 8 óra alatt kicsöpögött levet újra fazékba öntöttem és forrás után állandóan kavargatva legalább másfél óráig főztem. Amíg kb. a felét elfövi. Próbát csináltam, hogy ellenőrizzem az állagát: hideg tányérra cseppentettem, és amikor a hideg hatására megdermedt (csak nagyon lassan, akadozva folyt), akkor lehetett befejezni a forralást. Tiszta üvegekbe töltöttem és száraz dunsztba kellett volna tenni előírás szerint, de én a befőzőautomatámban dunsztoltam.
Cukor, vagy édesítőszer nem kellet bele. A mennyiséget pedig nem írtam, mert nincs jelentősége.
Tortakészítéskor zselének, tortakrémekhez lehet felhasználni, vagy lekvárfőzéskor alacsony pektintartalmú gyümölcsökhöz adni, ezzel sűríteni a lekvárt.
Három helyen is tanulmányoztam a pektinfőzés technikáját, Itt, meg Itt, és Itt, de a lényeg mindenütt ugyanaz volt, nem tudom csak egyiket megjelölni forrásként.
A nálam elkészült pektin folyékony állagú maradt, de ez nem baj, majd felhasználáskor fogja bekocsonyásítani  a vele készülő ételféleséget.
No, majd meglátom!
Első felhasználás után beszámolok az elért eredményről.
Hoxa portálon találtam egy táblázatot a gyümölcsök pektintartalmáról. Lekvárfőzés előtt érdemes tanulmányozni, segít eldönteni, hogy szükséges-e pektint adni az adott gyümölcshöz a gyorsabb, sűrűbb lekvárfőzés érdekében.

Magas pektintartalmú gyümölcsök:
alma
fekete áfonya
vörös áfonya
ribiszke
birsalma
berkenye

Közepes pektintartalmú gyümölcsök:
sárgabarack
őszibarack
körte
szeder
málna
ringló szilva
szilva
egres
citrusfélék

Alacsony pektintartalmú gyümölcsök:
eper
cseresznye
kiwi
bodza
szőlő
rebarbara

6 megjegyzés:

  1. Szép munka! Sosem készítettem még, pedig én is pektinnel sűrítek. Nekem porállagú van, és nagyon szeretem, mert elég keveset kell használni belőle.Nem beszélve arról, hogy nincs tele káros alapanyagokkal.

    VálaszTörlés
  2. Janka, még én is most főztem először. és azt is tudom, hogy ez azért kisebb hatású, mint az üzletben kapható. De volt gyümölcsöm, úgy gondoltam, egy próbát megér!

    VálaszTörlés
  3. A nagyit vagy magatokat ezzel lepjétek meg: A magyar úri család konyhája c.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      A nagyi én vagyok, és ha meglelem az ajánlott könyvet, hát meglepem magam vele.
      Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet!

      Törlés
  4. Szívesen, még a borítója is a családról szól

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...