Összes oldalmegjelenítés

2012. november 15., csütörtök

Csokoládés gránátalmás petit four - falat sütemény


Csokoládés gránátalmás petit four (ejtsd: pöti fú)

Vajaskenyér blog meghatározása szerint:
Petit Four: apró sütemények, melyeket az étkezés végén desszert helyett és/vagy után szolgálnak fel.
Cukrászlexikon szerint: kikészített aprósütemény (sós, édes), amelynek súlya nem haladhatja meg a 30 grammot.
Ez is francia eredetű, akárcsak a mignon, és kinézetre is nagyon hasonló, akár össze is téveszthető vele.
Mindenesetre én úgy vagyok ezzel is, mint a muffinnal meg a cupcakeval.
Jelen esetben a petit four vagy a mignon, ami számomra szinte nem is különbözik.
Rátérek a lényegre, a sütikékre. Ez a gránátalmás-csokis apró desszert nagyon finom, de rendkívül idő és munkaigényes. Sütni kell egy alaptésztát, három féle krémmel kell kívül-belül megkenni, de közben apróra (kb. 4 centisre)kell felvágni, vagy kis kiszúrókkal kiszúrni. Cserébe viszont nagyon dekoratív és finom!
Tészta hozzávalói:
100 gr cukor
90 gr liszt
50 gr kakaópor
1 ek instant kávé
1 tk sütőpor
1/2 tk szódabikarbóna
1 csipet só
1 tojás
1 tk vanília kivonat
125 ml tej
120 ml forró víz
60 ml étolaj

Gránátalma krémhez:
226 gr vaj
200 gr cukor
27 gr liszt
250 ml gránátalmalé

Csokoládé krémhez:
113 gr vaj
100 gr cukor
125 ml tej
2 ek liszt
1 ek kakaópor
1 tk vanília kivonat
6 gr étcsokoládé

A gránátalmás bevonathoz:
226 gr vaj
250 ml gránátalmalé
1000-1200 gr porcukor

Tészta elkészítése:
Egy edényben összekeverjük a tojást, tejet, vanília kivonatot és az olajat. Egy másik edényben a száraz hozzávalókat, majd apróbb adagokban vegyítsük össze a kettőt. Mikor összeállt a tészta öntsük hozzá a forró vizet, gyorsan keverjük össze és egy 23x30 centis, kivajazott, kilisztezett tepsiben tegyük a 176 fokra előmelegített sütőbe. Kb. 20 perc alatt megsül, még 10-15 percig pihentessük a tepsiben, majd vegyük ki és hűtsük ki teljesen.

Gránátalma krém :
A gránátalma levet és a lisztet keverjük csomómentesre és állandóan kevergetve főzzük fel sűrű krémmé. Hűtsük ki.
A vajat keverjük habosra a cukorral, majd dolgozzuk össze a kihűlt gránátalmás keverékkel.

A teljesen kihűlt kakaós lapra kenjük rá a krémet és tegyük hűtőbe.

Csokoládékrém:
A lisztet és a kakaóport símára keverjük a tejjel, majd állandóan kevergetve sűrű krémmé főzzük.
a vajat a cukorral habosra keverjük, majd összevegyítjük a kihűlt kakaós krémmel, végül jól átkeverjük a vaníliával és a felolvasztott étcsokival.
Elővesszük a hűtőből a készülő süteményt és a gránátalmás krém tetejére rákenjük a csokikrémet, majd visszatesszük a hűtőbe.

Gránátalma bevonat:
Felolvasztjuk a vajat mikróban, hozzáadjuk a gránátalmalé felét és 1000 gramm porcukrot. Alaposan elkezdjük verni, keverni. Mikor már szép egynemű állagú, adjuk hozzá a még megmaradt gránátalmalét és porcukrot, és ismét alaposan dolgozzuk össze. Olyan állagú legyen, ami még folyik, de már nem teljesen folyékony. Ha szükséges tegyünk még bele porcukrot.
Vegyük ki a hűtőből a krémes alapot és négyzet alakú kiszúróval vágjuk ki a formákat. Egyesével mártsuk a bevonóba, tetejüket szórjuk meg cukorgyönggyel és hagyjuk megszáradni.
Mignon papírban tálaljuk.
A megtisztított gránátalmából kevés vízzel turmixgépben levet csináltam
a csokoládés alaptészta sütés előtt
Alul a tészta, rajta a gránátalmakrém, arra kerül a csokoládékrém
A külső bevonat készítése
Kimetélés előtt
                               
Tálaláskor
A receptet a glazur.hu  különleges receptjeinél találtam. Mindent úgy csináltam, ahogy a receptben szerepel. A végeredménnyel mégsem vagyok elégedett.
A csokis tésztaalap nagyon finom, de morzsalékos, törékeny, kimetéléskor óvatosan  kell vele bánni.
Nagyon magas lett az egész, így kiszúróval nem tudtam kiszúrni, metélni is nehéz volt, kisebbre nem is sikerült. Pedig, ha  a súlya 30 grammnál nagyobb nem lehet, akkor még a felétől is kisebbekre kellett volna felvágni, ehhez eleve laposabbra kellett volna csinálni. A leírásban pont a bevonás  nincs részletesen elmagyarázva, nekem ez ment a legnehezebben. A bevonó fondant máz  tömény, sűrű volt, a tészta törött, morzsálódott, tehát mártani nem lehetett. Egyenként kentem körbe az 5 oldalt, de pihentetni (hűteni) kellett közben, mert a vaj nagyon olvadt. Most már tudom, hogy legközelebb hogyan csinálnám, mert utánanéztem néhány külföldi oldalon, de nem hiszem, hogy lesz legközelebb. Egy helyen enyhe fagyasztást javasolnak kiszaggatás előtt - úgy tényleg jobb lett volna.
Amikor készült megkóstoltam a krémeket, finomak voltak, de így együtt nagyon tömény vajas volt, az összhatás ízre nem adta azt, amit kinézetre vártam. Még legelfogadhatóbb az a néhány lett, amit kíváncsiságból csokoládéval vontam be. A keserű csokoládé valamennyit tompított az édességén.
És utoljára hagytam, pedig a mai viszonyok közt ez se mindegy: nagyon drága!
Ezt még a múlt hónapban készítettem (csak nem volt időm még betenni), vendégségbe vittem.
A vendéglátóink  meglátva nagyon megörültek a "minyonnak". Kezdtem magyarázkodni, hogy ez nem is minyon, de aztán rájuk hagytam, végülis mindegy, minek nevezzük. Ja, és közben utánajártam a szó szerinti jelentésnek.
Petit four  - kis sütő.
Megdicsérték, hogy milyen finom. Elfogyott, de voltunk szép számmal.
Megértem, ha csak udvariassági dicséret volt. De ha tényleg sikerült volna falatkányi nagyságúra gyártanom, úgy egy falatnak nem lett volna tömény, úgy érvényes lehet rá, hogy nagyon finom.

16 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki, még sosem próbáltam ilyet. Sajnálom hogy nem voltál elégedett, de ha ízre nem is tökéletes, a látvány az huh nagyon de nagyon jó!

    VálaszTörlés
  2. Ezek valami csodálatosak lettek! Nekem biztos nem lenne türelmem hozzá. Annyira rossz nem lehet, ami ilyen szép:) Én csak gratulálni tudok hozzá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Janka! Nem rossz volt, csak tömény vajas.

      Törlés
  3. Nagyon jól néz ki, azt hiszem megihlettél és kreálok ebben az ízkombinációban nemsokára tortát!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Feketepillangó, köszönöm!Várom a bejegyzést róla.

      Törlés
  4. Le a kalappal, hogy ennyit fáradoztál ezekért a szépségekért, a fotón rögtön megakadt a szemem és már száguldottam is interaktívan hozzád! Tényleg kár, ha neked annyira nem jött be mert rengeteget dolgoztál és tényleg csodásan néznek ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teller-cake köszönöm! Azért legközelebb már jobban sikerülne. Egy kis idő után lehet, hogy ismét megpróbálom.

      Törlés
  5. Nagyon szépek lettek és nagyon finomnak is látszanak! :) Tényleg jól megdolgoztál vele, kár, hogy nem lettél maradéktalanul elégedett vele! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, köszönöm! Hát nálam itt bejött a közmondás: Nem mind jó, ami szép!

      Törlés
  6. Nagyon szépek!
    Minden elismerésem,mert ez a süti tényleg megdolgoztatja az embert és hipp-hopp el is fogynak.

    VálaszTörlés
  7. Hű, de jó színe van, biztos finom is! Azért ezzel a gránátalmával elszöszömötölhettél, míg megtisztítottad :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kköszönöm, Tejszínhab! Csodásan színez a gránátalma, én se tudtam eddig. Megnéztem egy youtube videót a gránátalma tisztításról, azóta sec perc alatt megvan.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...