Összes oldalmegjelenítés

2012. október 11., csütörtök

Birsalmasajt

Birsalmák vagy inkább birskörték
Talán a birs szervezetünkre gyakorolt jótékony hatásával kellene kezdenem, de erre most nincs időm ( egy kosár birs türelmetlenül várja, hogy befőtté, lekvárrá, stb. dolgozzam fel őket).
Mindenki tudja, hogy a birs nyersen szinte ehetetlen, főzéssel feldolgozva viszont többféleképpen elkészíthető. Mi szeretjük kompótnak, befőttnek, lekvárnak, birsalmasajtnak, de ha nagyon sok van belőle, akkor ivólevet, meg birspürét is szoktam készíteni, meg birsalmás rétest.
Sajnos, birsfánk egy se maradt, az idei szárazságban kiszáradtak, meg egy cseresznye és egy őszibarackfa is.
Tehát úgy vettem a birset, bizony elég drágán, de azért mindenből legyen egy kevés.
A birsalmasajt főzésének régebben nehezen fogtam neki, mert hosszan tartó, macerás folyamat volt, de néhány éve van botmixerem, és azóta nem kell passzírozgatni, hanem egy-kettőre megvan.
Birsalmasajt készítése:
Hozzávalók: birsalma, cukor, víz, fahéj, szegfűszeg, citromlé

A  bolyhos bevonatot kis kefével alaposan ledörzsölöm a gyümölcsökről, majd jól megmosom és az esetleges hibás részeket meg a magházat kivágva héjastól összedarabolom. Ismét megmosom, majd  ép zománcú edényben annyi vízzel ami ellepi főni teszem. Dobok bele 1-2 darab fahéjat, szegfűszeget. Forrástól számított fél óra alatt meg is fő. Ekkor a fűszereket kiveszem, leszűröm és botmixerrel pürésítem. (A leszűrt levet én meg szoktam inni, de nem egyszerre, mert hashajtó hatása van.) A pürét lemérem, mert minden kiló püréhez 80 deka cukrot kellene adni egy régi receptem szerint, de én most csak negyven dekát adtam hozzá, mert jó érett, édes volt a gyümölcs.
A cukorral főni teszem és állandó kevergetéssel addig főzöm, míg úgy besűrűsödik, hogy a fakanál nyomán látható a lábas alja. (Vagy hideg tányérba  cseppentve megkocsonyásodik, akkor abba lehet hagyni a főzést.)Ez időben attól függ, mekkora mennyiséget főzünk. Én most másfél kiló birsből csináltam, 60 deka cukorral és a pép újraforrásától 30-35 perc alatt lett elég kemény lett. Itt még megjegyzem, hogy eléggé tud pöszögni, vigyázni kell, meg ne égessük magunkat.
Mikor már majdnem kész, akkor adom hozzá a citromlevet, most egy kisebb citrom leve elég volt.
A forró masszát edénybe tesszük hűlni, száradni. Lehet őzgerinc formába, tepsibe, stb. Én jénai tetőbe, jégkockatartó tálkába, műanyag dobozba tettem, melyeket előtte folpackkal kibéleltem.
(Van aki kikeni az edényt zsírral, vagy olajjal, hogy ne ragadjon bele, de ez nem jó megoldás, mert a zsiradékok avasodnak.) Ilyenkor szoktam belekeverni vágott diót, mazsolát, magvakat. Ha diót teszek, először szárazon megpirítom, így nem avasodik meg. Most csak egyik edénybe kevertem fekete meg fehér szezámmagot, a másik kettő maradt natúr..
Az ovális edényben van szezámmag, a másikakban nincs
Vékony rétegeket csináltam az ekkor még forró lekvársűrűségű masszából, hogy könnyebben kiszikkadjanak. Egy éjszakányi idő alatt teljesen kihűltek és a tetejük megszáradt(kéreg keletkezett rajta), ekkor sütőpapírral bélelt nagy tálcára borítottam őket, és naponta megforgattam, mindig friss papírt alátéve, a nedvességet felitatva róla. Mivel   vékonyak (1-2 centi a magasságuk), ezek egy hét alatt kiszikkadtak. Amikor őzgerinc formába tettem, akkor 3 hét is kellett, mire elérték a megfelelő állagot. De lehet, hogy az is meghatározó, hogy a héját rajtahagytam, mert az tartalmaz jó sok pektint. És a színe is szép borostyán sárgára érett tőle. Ha egészen világos, áttetsző birsalmasajtot akarunk, akkor a héját le kell hámozni, át kell passzírozni és a főzési idő is tovább tart. Ha pedig valaki színezni akarja, természetes színezékkel, mint pl. céklalé, vagy bodzabogyó leve- a színén és az ízén is változtathat.
Szikkadás után kisebb kiszúrókkal egyiket kiszaggattam. Kisgyerekek örülnek az ilyesminek, de akár tortadíszítésre is alkalmasak.

Szívecskék, gombák,elefántok, virágok birsalmasajtból
Papírral bélelt bonbonos dobozban karácsonyig is eltárolhatók.

Étkezési keményítőben megforgattam csomagolás előtt
A másik kettőt egészben hagyva, bekeményítőzve selyempapírba csomagoltam, így várják sorsukat a szellős kamra polcán.
Fogyaszthatóak máris csemegeként, de felhasználásuk süteményekbe is nagyon elterjedt.
Gasztro ajándéknak is szoktam adni, eddig még mindenki szívesen fogadta.
És hát természetesen megkóstoltuk - nagyon, nagyon finom!                    

14 megjegyzés:

  1. Pont ma délelőtt szedtem le a birsalmatermésünk egy részét. Nálunk csak lekvár fog készülni, és egy kicsi befőttnek:)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szeretem!! Én holnap megyek leszedni a birsalmákat. Lehet sajt lesz belőlük is, de még nem döntöttem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka! Kellemes főzést, befőzést kívánok!

      Törlés
  3. Imádom a birsalmát (vagy körtét), olyan isteni íze van akár kompótnak, akár lekvárnak. Tavalyelőtt próbáltam birsalmasajtot főzni, de rossz időpontot választottam, nem tudtam rá rendesen figyelni, és a végén lesült. Azért nem dobtam ki, csak nem dicsekedtem vele senkinek. Eltettem a hűtőbe és rendszeresen rájártam. Nekem jobb volt, mint bármilyen más édesség.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. María, mi is nagyon szeretjük. Hát ilyesminek csak úgy érdemes nekifogni, ha rá tudjuk szánni az időt. Én is jártam már úgy mint te (igaz, nem birssel), meg úgy is, hogy a lábost is ki kellett dobni.

      Törlés
  4. Nagyon szépek lettek! Én is hasonlóképpen szoktam csinálni. Idén nem főzök, mert tavalyról még maradt. Kicsit szárazabbak, de ehetőek. Nagyon finom, szeretjük mi is. Először én is nehezen álltam rá, de olyan nagy ördöngösség elkészíteni. Aranyosak a kis kiszúrt darabjaid. Én kis formákba szoktam tölteni. Ez is fent van a blogomon, ha érdekel ezt is megnézheted :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, köszönöm a dicséretet! Megnéztem a tiédet, szépek. Nekem nincsenek ilyen formáim, de mostantól már "értő" szemmel figyelek az ilyesmikre.

      Törlés
  5. Gyerekkorunkban - ha vendégségbe mentünk - mindig "lopkodtuk" a cserépkályha tetejéről, mert a rokonok ott szárították.
    Pár éve én is megpróbálkoztam vele, de penészes lett, mire kiszáradt volna.
    Nagyon finom!!!
    Van egy birstorta receptem, ha már végleg nem tudnál mit kezdeni belőle:
    http://izek-tortak-allatfajtak.blogspot.hu/2011/10/omlos-birsalmakortetorta.html#comment-form


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. M@rti, ha megpenészesedett, akkor nem főzted elég keményre, tehát sok nedvesség maradt benne. Vagy nem volt eleget forgatva kiszárításkor.
      A birstortád remek, érdekelne, de nem tudok annyi félét sütni, amennyi recept megtetszik.

      Törlés
  6. Nagyon szépek, príma módszertavaly én is készítettem :)

    VálaszTörlés
  7. Hűha nagyon aranyosak ezek a kis finomságok. Ügyes módra készitetted, és milyen praktikusak ezek a szilikon formák. Nálunk is vannak, de én még nem jutottam oda hogy valamit is kitaláljak!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...