Összes oldalmegjelenítés

2012. szeptember 3., hétfő

Szilvalekvár sütőben főzve

Szilvalekvár
Szilvalekvárt főztem sütőben. Már legalább húsz éve, hogy így készítem.
6 kiló szilvahús - mag nélkül mérve
1 deci 10 %-os ecet
1 db 10 literes zománcos lábos
cukor - ha szükséges, 1 kg szilvához 10-20 deka

Elkészítés:
Fél deci ecettel alaposan körbemosom a lábost. A másik fél deci ecetet hozzákeverem a kimagozott felezett szilvához. A lábosba öntöm a szilvát, ha szükséges bele cukor, akkor azt is a tetejére szórom.
200 fokra előmelegített sütőbe rakom az edény és forrásig lefedem. Ha felforrt, leveszem róla a fedőt, és csökkentem a sütő hőmérsékletét 160 fokosra. Igy rotyog lassan kb. 6 órán keresztül, míg egyharmadára besűrűsödik. Félidődől kezdve félóránként óvatosan megkeverem, mindig csak úgy, hogy ne érjem el a fakanállal az edény oldalát, vagy alját.
Mikor elkészült, kifőzött, szárazra törölt dunsztos üvegekbe merem a lekvárt, és üvegestől visszateszem a langyos sütőbe, ott hűtöm ki teljesen. Így szépen beszárad a teteje, semmiféle tartósítószer nem kell bele, és felbontva se romlik meg sokáig. A tetőket csak ekkor csavarom az üvegekre, és egyenként újságpapírba csomagolva rakom a kamra polcára (a lekvár sötétben érzi jól magát, ezért töltötték régen cserépedényekbe).
Az idén egy kicsit eltértem a szokott főzési technikától, mert ledaráltam a szilvát. Eddig még sose tettem, mert szeretem az összezsugorodott héjakat a lekvárban. 
De a jó lekvárhoz teljesen érett gyümölcs kell, és ez a mostani szilvámról nem volt elmondható.
A három szilvafánkon alig volt annyi gyümölcs, hogy egy adag lekvárhoz, meg egy-két más szilvás édességhez valót összeszedjek. És ami volt, az se egyszerre érett. már augusztus közepétől kezdve potyogott a fákról, de az összeszedett gyümölcs nem volt eltárolható, másnapra már rohadt.
Ezért kényszerültem leszedni olyat is, ami még inkább befőttnek lett volna alkalmas. Így aztán ledaráltam az összes szilvát, és kilónként 10 deka cukrot tettem hozzá. A végeredményből kiderült, hogy cukor nélkül is elég édes lett volna. Csak ennyi volt a változtatás

Így tettem az edényt a sütőbe
 Nagyon jó kemény állagú lekvárom lett, öt háromnegyed literes üveggel.
Bátran fejreállítható a lekváros üveg

                                             
Szerencsére, tavaly négyszeres mennyiségű lekvárt főztem, és van még abból is, így remélem, elég lesz az év folyamán. És azt is nagyon remélem, hogy a következő év gazdagabb lesz minden terményben, mint az idei.
  Lekvárfőző versenyen nyugodtan indulnék ezzel a recepttel, de fotópályázaton tuti utolsó lennék!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2013. augusztus 29.
Idén ugyanezzel a módszerrel főztem a szilvalekvárt. Nagyon jó érett, puha volt a szilva, így nem daráltam le csak kettőbe vettem, cukrot pedig egyáltalán nem tettem hozzá. Mivel másik lábosban főztem, mélyebben, mint máskor, nehezebben párolgott el a leve, tovább kellett főzni.  Az utolsó fázisban pedig kivettem a sütőből, a gázrózsára vaslapot tettem és a lábost ráhelyezve itt főztem készre. Húsz percen keresztül folyamatosan kevergettem, mire elérte a kívánt állagot. Üvegekbe téve ugyanúgy a sütőben hűtöttem ki, ezután zártam le őket és egyesével újságpapírba csomagolva kerültek a polcra.
2013-as szilvalekvárom

14 megjegyzés:

  1. Szerintem fotópályázaton sem lenne utolsó ez a lekvár. Pont az ilyen klassz kemény szilvalekvárt szeretem. Lehet rászánom magam és kipróbálom, csak az tart vissza hogy félek tiszta szilvalekvár lesz tőle a sütő

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Édeskonyha! Ha takarékon készíted, nem fröcsög. Éppen csak poszogjon. MNinden sütő más, de a sajátodat biztos ismered, hogy hány fokra kell ehhez beállítani. Régebben a hagyományos gázsütőmben teljesen takaréklángon készítettem, úgy nem került a sütő oldalára.

      Törlés
  2. Jövőre én is így fogom készíteni. A nagynéném is mindig így csinálja és nagyon finom az így elkészített lekvár! Jópofa a kép is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Janka! A képek sajnos homályosak, meg a megvilágítás se jó szögből történt, de sajnos a lakás még mindig el van sötétítve, mert de 10-től du 18-ig besüt a nap. Az udvari teraszunkkal is ez a helyzet - meg a legnagyobb gondom, hogy nem értek a fényképezéshez.

      Törlés
  3. Az ilyen keményre főzött lekvárt szeretem lekváros derelyének és buktában,én is éppen tegnap főztem de hagyományosan,érdekes így a sütőben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rozi, teljesen el tudom képzelni a lekvárfőzésedet, még az illatát is itt érzem az orromban..., gyerekkorom kedves emlékei.
      Most sajnos szilva sincs annyi, hogy a nagy bográcsot elő kelljen venni, meg az sincs, aki keverje egy műszakon át.

      Törlés
  4. Mi is sütőben sütjük/főzzük, nagyon szeretjük. Szép a színe és az állaga is a lekvárodnak, biztosan nagyon finom! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, köszönöm! Finom, bár egy cseppet édesnek találtam, nem kellett volna bele semmi cukor. De tettem, mert azt gondoltam, az éretlenebb szilvák kevésbé édesek.

      Törlés
  5. Mi is ma szilvát pattogattunk, egy egész nagy kukoricaszedő kosárral. Kompót meg dzsem készül belőle, csak mi a kályhán főzzük, de ez a tied nagyon jó megoldás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kati!finom a szilvadzsem is, de én kemény lekvárt akartam, mert gombócba, kiflibe ilyet kell tennem.

      Törlés
  6. Nagyon örülök hogy rátaláltam az oldaladra, a beföző automatáról akartam adatokat, mert az idén vettem meg, de nagyon sok hasznos , okos tanácsokat is olvasok itt, most pl, a szilvalekvárt sütőben akarom kipróbálni, mert panelba lakom és nincs módom üstben kavargatni, viszont én is a kemény lekvárt szeretem:-)Köszönöm neked a hasznos tanácsokat és tanulmányozom állandóan az oldaladat:-) Sosincs késő ujjat tanulni:-)
    Manocska

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Katika - illetve Manócska!
      Köszönöm a dícsérő szavaidat. Örülök neki, ha fel tudod használni az én tapasztalataimat. Igen, én is úgy gondolom ahogy a közmondás mondja: "jó pap is holtig tanul", én is szívesen tranulok másoktól.
      Remélem, jól sikerül a lekvár, majd számolj be róla.
      Üdvözlette: Marisz

      Törlés
  7. Verbéna
    Udvozlok minden kedves lekvárfozot, ma délután nekem is rotyog sutoben a szilva. már másodszor, egy hete kiprobaltm 2 kilobol, nagyon bejott, ugyhogy ma 3,5 kilobol fozom ujra.Mondaanom sem kell, nagyon elégedett voltam az elso fozés után, egyszeru, kenylmes , es foleg nagyon, nagyon finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Verbéna!
      Örülök, hogy sikerült a szilvalekvár főzés, és további sikereket kívánok!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...