Összes oldalmegjelenítés

2012. szeptember 10., hétfő

Névnapi és születésnapi torták

Névnapi tortám
Hétvégén névnapi ebéd volt nálunk, ez alkalomból készítettem ezt a tortát.
Hogy is kezdjem  a történetét?
Szóval már régen kinéztem magamnak a híres Vörösbársony =(Red velvet) tortát, de mivel az ételfestékektől eléggé viszolygok, egyre halogattam. Soknak találtam a színezéket bele, főleg, hogy a  piros Szilas folyékony színező összetevői közt négy E betűs hozzávaló is szerepel, ebből az E122- az azorubin(karmazsin) igen rossz hírű.
A..Webbeteg.leírása szerint:
Szintetikus színezőanyag, az Egyesült Államokban nem használják. Allergiát okozhat, nagyobb adag esetén állatok esetében többféle mellékhatást figyeltek meg, hatott a vérképre, a tüdőre, a nyirokrendszerre és a hasnyálmirigyre is.
A Wikipédia szerint az USÁn kívül Kanadában, Japánban, Norvégiában, Svédországban is betiltott, Európa nagy részén azonban engedélyezett szer.
Az üvegcse hátoldalán felirat figyelmeztet rá, hogy:"kedvezőtlen hatással lehet a gyerekek figyelmére és teljesítményére".
Így aztán nagyon megörültem, amikor az Angliából hazalátogató rokonaim természetes, növényi eredetű, vegetáriánusok részére is ajánlott ételfestékeket hoztak, amelyekben semmi E betűs tartalom nincs.
A pirost megnyalva kellemes paprikaízt (nem csípőset) éreztem.
No, jöhet a híres torta!
Nagyon sok receptet tanulmányoztam a neten, végül ezt készítettem el,( nem tudom, kinek a receptje), minimális változtatásokkal, átmásolom a készítést:
Piskóta:
* 25 dkg liszt
* 1 evőkanál kakaópor (szitán keresztül adjuk hozzá)
* 0,5 teáskanál só
* 30 dkg kristálycukor
* 12 dkg szobahőmérsékletű vaj
* 3 db tojás
* 2 teáskanál tiszta vanília kivonat
* 2 és fél dl  író (tejsavó)
* 4 teáskanál folyékony piros ételfesték
* 2 teáskanál ecet 
* 2 teáskanál szódabikarbóna

Krém
* 25 dkg tejszín krémsajt (Mascarpone) 
* 25 dkg egyéb krémsajt, vagy sűrű tejföl
* 3,5 dl sűrű hideg tejszín felverve
* 2 teáskanál tiszta vanília kivonat
* 15 dkg átszitált porcukor
* apróra vágott mandula, vagy dió a dekoráláshoz  

Elkészítése
Melegítsük elő a sütőt 180 °C fokra (1 C fok), és helyezzük a rácsot a sütő közepére. 
Készítsük elő a kivajazott torta sütőformát.

Tészta:
Egy keverő tálban keverjük össze kézzel a lisztet, a sót, és a megszitált kakaóport. Tegyük félre.

Egy kézi mixerrel keverjük vajat puhára (kb. 1-2 perc). 
Hozzáadjuk a cukrot, és addig keverjük, amíg könnyű és puha lesz (kb. 2-3 perc). 
Hozzáadjuk a tojást, majd a vanília kivonatot, és keverjük, amíg egyneművé válik.

Az íróhoz adjuk a piros ételfestéket és elkeverjük.  
Ezután a nagy keverőedényben lévő vajkeverékhez a mixert lassúra állítva, hozzáadjuk a lisztet kis adagokban, majd a pirosra festett írót is kis porciókban.

Végezetül egy kis csészébe tesszük a szódabikarbónát és hozzáöntjük az ecetet. Ekkor pezsegni kezd. A habzó keveréket a piros masszához keverjük egy fakanállal. Dolgozzuk át még egyszer az egészet alaposan.

A tésztamasszát tegyük a tortaformába, simítsuk el a tetjét egy spatulával, vagy fakanállal és tegyük az előmelegített sütőbe.
Nagyjából 25-30 perc alatt sül készre. Egy fogpiszkáló segítségével elenőrizzük, átsült-e? (Már nem ragad rá a tészta).
Ha megsült, vegyük ki a sütőből és hagyjuk hűlni 10 percig.
Ezután borítsuk ki egy deszkára. Amikor teljesen kihűlt, műanyag fóliába helyezve tegyük a hűtőszekrénybe pár órára, vagy akár egész éjszakára. Így könnyebb lesz megtölteni és bevonni a krémmel.


Krém:
A kézi mixerrel keverjük a krémsajtot (vagy tejfölt) és a mascarpone sajtot simára. 
Hozzáadjuk porcukrot és a vaníliát. 
Most vegyünk egy elektromos habverőt és állítsuk a legmagasabb fokozatra. Lassan adagoljuk a masszához  a tejszínt és addig verjük, amíg szép könnyűvé, habossá  válik. 

Összeállítás:
Egy recés késsel óvatosan vágjuk ketté a tortát. 
Helyezzük a krémet az alsó rétegre és tegyük rá a másik felet. Ezután vonjuk be az oldalát és tetjét is a krémmel.
Hűtsük be 1-2 órára, majd dekoráljuk kevés piros tortamorzsával, mandulával, deióval, vagy pisztáciával.

Annyit változtattam, hogy író helyett tejfölt használtam, kakaóport csak teáskanálnyit tettem bele, mert a holland kakaópor elég sötét színű. A természetes anyagú piros ételfestékből pedig csaknem egy egész üvegnyit belekevertem (38 ml), mert nem akart piros lenni a massza, inkább olyan borseprő színe volt. Azért reménykedtem, hogy mire megsül, pirossá változik. Hát nem tette! Inkább  rozsdavörös, vagy rókavörös színű lett.
A krémbe pedig a porcukorral és tejszínnel kikevert mascarponéhoz hozzákevertem 10 deka kókuszreszeléket. Isteni lett!
Azt még elmondom erről a tésztáról, hogy nagyon morzsálódik, még egy éjszakai pihentetés után is csak nagyon óvatosan tudtam félbevágni a szív alakúra sütött tésztámat. Miután kívülről is bevontam a krémmel, szárított rózsaszirmokból csináltam a díszítést. Nem merem kandírozott rózsasziromnak nevezni, mert nem tojásfehérjébe mártottam, csak vízbe, utána porcukorba, amely a szárítás folyamán elég jól lepergett róluk.




 És megmutatom belülről is, bár nem készült így sok fotó, azok is elég rossz minőségűek.



Ízre nagyon-nagyon finom lett, mindenki dicsérte.  Én nagyon szeretem a kókuszt, meg ehhez a tésztához nagyon passzolt szerintem.
Köszönettel tartozom a receptért akkor is, ha nem lett látványos piros a tortám.              
Ez alkalommal (kissé megkésve) ünnepeltük Anna unokám születésnapját is. Neki főtt pudingkrémes csokitortát készítettem csokigalléros külső bevonattal. Az oldalán Boldog születésnapot Anna feliratot balról jobbra fordított betűkkel írtam fehércsokival, arra ment az étcsokis bevonat. A tetejére is a csokigalléros technikával csináltam a virágot. Sajnos részletfotókra nem volt időm (nyolcfogásos ebédet főztem 14 személyre). A széleken kapott tejszínhabrózsákat is díszítésként, amelyek rövid állás után "megindultak" (itt még tegnap is kánikulai meleg volt, az ünneplő társaság egy része lement fürdőzni a Szelidi tóra, és nagyon kellemes langyosnak találták a vizet).

Az én gyöngyharmatos Anna unokám a tortájával
A csokitorta is nagyon finom volt, sajnos szelet fotó nem készült.        

22 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett a tortád! Nehéz természetes ételfestéket beszerezni pirosból, de ügyesen megoldottad :)

    VálaszTörlés
  2. Szépek a torták,az ételfestékből nem a Szilas folyékonyat kell venni hanem gluténmentes színezőket amit desszert mesternél belehet szerezni.
    BÁR nekem is Kanadából PÁRISBÓL SZOKTÁK hozni az ismerőseim.
    Netten is lehet rendelni Betty Crocker ételfestékeket nagyon jók és olcsóbb mint a Desszert mester.
    Vörös-bársony torta a színét a holland kakaóportól kapja és egy pár csepp festék elég hozzá.
    Remélem tudtam segíteni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Mónika! Bár ez a dolog most kissé kedvemet szegte, de lehet, hogy később ismét próbálkozok vele.

      Törlés
  3. Nagyon szépek ezek a torták, és biztosan finomak is.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Réka! Finom volt mindkettő!

      Törlés
  4. Nagyon szepek,guszták lettek a torták. És biztos finomak is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbe, köszönöm!Szépek is, finomak is voltak!

      Törlés
  5. Csak kapkodom a fejem, mihez is gratuláljak először: a tortákhoz? a névnapodhoz? vagy a 8 fogásos ebédhez? Nagy gratuláció és kalapemelés a teljesítményedhez! :)) És persze boldog névnapot!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a gratulációt és a jókívánságot!
      Jól sikerült az ünnepi ebéd, már van benne gyakorlatom, mindig én készítem egyedül.
      Csak már öregszem, vagy mi, mert észrevettem magamon, hogy hamarabb elfáradok, meg lelassultam kicsit.

      Törlés
  6. Nagyon szép lett a torta, és jó ünneplést kívánok Nektek!

    VálaszTörlés
  7. Utólag is boldog névnapot kívánok, unokádnak pedig boldog születésnapot! A tortád nagyon finom lehetett mint ahog gondolom az unokád tortája is hamar elfogyott! Nagyon szépek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, köszönjük a jókívánságokat! A torták tényleg finomak voltak (meg minden más is), a hangulat jó volt, és az idő is! Nagyon kellemes nap volt számunkra ez a vasárnap!

      Törlés
  8. Boldog névnapot, Annának pedig sok boldog szülinapot utólag is! :) Csodás tortákat sütöttél, különösen tetszik a rózsaszirmos díszítés! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Anna nevében is!Hankka, még van rózsa,1-2 hét alatt megszárad, és télre is eltehető díszítésnek.

      Törlés
  9. Én is beállok a köszöntők sorába,nagyon sok boldog Névnapot kívánok(nyolc napig érvényes,abba még belefér)az unokádnak pedig Boldog Szülinapot,emelem kalapom a nyolcfogásos ebédhez,a torták nagyon szépek,tetszik a csokigalléros,én még nem próbáltam ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Rozi, nem késtél el a köszöntéssel, még a 12.-i Máriát is tartjuk - most nem tudott mindenki jönni, nálunk már érik a paprika, néhány rokonnak fontosabb volt a paprikaszüret, velük a hétvégén ráduplázunk.
      A szülinapi jókívánságot is köszönjük!
      A csokigallért pedig te biztos szebben meg tudod csinálni nálamnál, mert több érzéked van a díszítéshez.
      Szerintem bátran próbáld meg!

      Törlés
  10. Nagyon szép tortákat készítettél:) Boldog névmapot neked, boldog szülinapot az unokádnak:) A 8 fogásos ebéd biztos finom volt, de nem bztos, hogy végig tudtam volna enni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Trollanyu, Anna nevében is köszönöm a jókívánságokat!
      Ebédre volt Halászlé tésztával, Sült keszeg, zöldfűszeres tepsis sertéstarja,rántott gomba, karfiol és cukkini, köretnek zöldcitromos krumplisaláta, valamint wookban sült vegyeszöldségek. Képzeld, tarját meg krumplisalátát tegnap én se bírtam enni, de mindenből maradt, így ma bepótoltam.

      Törlés
  11. Szépek, ötletesek a torták. Én is jártam már úgy, hogy barna lett a vörös bársonyom.
    Sok finomságot is készítettél! (Még soha nem ettem halászlét tésztával együtt)

    Sok boldog névnapot! (a 12-eit!) :-)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. M@rti, köszönöm a dicséretet! Mi a bajai halászlét főzzük többnyire, mindig gyufatésztával.
      Köszönöm a névnapi köszöntést,szerencsésebb lenne decemberben tartani, a szeptember nekünk nagy dologidő.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...