Összes oldalmegjelenítés

2012. augusztus 29., szerda

Szilvás kölespite avagy kölesfelfújt


Kölesből egyszer csináltam sós kását úgy 15 éve. Akkor nem vált be, tovább nem is erőltettem, elfelejtettem. Mióta internetezek, egyre gyakrabban találkozom olyan receptekkel, amelyben köles van sülve vagy főve. Tanulmányoztam hát ezt az általam nem ismert gabonaféleséget, és meglepetésemre rendkívül sok hasznos tulajdonsággal rendelkezik. Ezen az oldalon egyéb hasznos információk után összefoglalják a legkedvezőbb élettani hatásait:

  • visszaállítja a sav-bázis egyensúlyt, mely gyakran stressz hatására, túlzásba vitt fogyókúra miatt, rendszeres dohányzás következtében bomlik fel.
  • candida betegek diétájában fontos szerepet tölt be a köles, mely megakadályozza, hogy a tápcsatornába megtelepedett gombák elszaporodjanak
  • megvéd a fogszuvasodástól, erősíti a látást, késlelteti az öregedést
  • rendszeres fogyasztásával elkerülhetőek a daganatos betegségek
  • szabályozza a vércukorszintet
  • helyreállítja az emésztést
  • gyulladáscsökkentő
  • immunerősítő
  • csökkenti a vér koleszterinszintjét
  • ez a Föld ásványanyagokban leggazdagabb gabonája

No, ennyi hasznos hatása mellett adok neki én is még egy esélyt. És mivel szilvás sütemény sütésére is hetek óta készülök, olyan recepteket kerestem, ahol párosítani tudom a kettőt. Találtam is bőven gyümölcsös kölessüteményt - ezen újra meglepődtem. Figyelemre méltónak találtam sajtosbrokkoli receptjét,  Itt  laktóz- és gluténmentes változatát,  de a végső döntést gondaanyu ezen mondata adta meg:
 "ízben , állagban nagyon hasonlít a rizsfelfújthoz, tulajdonképpen úgy is készül."

Tovább nem is keresgéltem, hanem a rizskókhoz hasonlatos süteményt sütöttem.
Hozzávalók:
20 deka hántolt köles
fél liter tej
fél kiló félzsíros túró
4 tojás
5 deka vaj
5 evőkanál cukor
1 citrom reszelt héja
csipet só
15-20 darab szilva

A váltott vízben megmosott kölest a tejben csipet sóval és 2  kanál cukorral 10-15 perc alatt megfőztem, majd letakarva hagytam 10 percig, hogy szívja magába a tejet.
A tojások sárgájáit 2 kanál cukorral meg a szobahőmérsékletű vajjal jól kikevertem, majd a túrót hozzáadtam és géppel alaposan ezzel is összekevertem. Ezután került bele a már langyosra hűlt köleskása, utoljára pedig a maradék cukorral kemény habbá vert tojásfehérjét forgattam hozzá óvatosan.
Sütőpapírral bélelt, morzsával meghintett 18x28 cm-es belméretű tepsibe símítottam a tésztát, és a tetejére raktam kissé lenyomkodva a félbevágott szilvákat.
Így ment a sütőbe
Előmelegített 180 fokos sütőben alsó-felső lángon 60 percig sütöttem. kivétel előtt megszórtam a tetejét 1 evőkanál kristálycukor  és 1 evőkanál őrölt fahéj keverékével és még öt percre visszatettem.  
Kisült pite
Langyosan kimetéltem és megkóstoltuk. Nagyon finom, könnyű sütemény! Még elbírt volna némi szilvát, de attól tartottam, eláztatja a tésztát. Legközelebb szorosan kirakom gyümölccsel a tetejét, mert nem ázik el tőle a tészta.  És bármilyen gyümölccsel készíthető.  
Könnyű szerkezetű a tésztája
Örülök, hogy rátaláltam ezekre a receptekre, és tovább keresgélem a köles egyéb hasznosítási módjait, mert  ezután helye lesz a konyhámban. 

8 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki! Már épp gondolkodtam, mit kezdjek a sok szilvánkkal :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tejszínhab, köszönöm! Nekünk sajnos nagyon kevés szilvánk lett az idén, azt is gyorsan fel kell használni mert romlik.

      Törlés
  2. Nagyon jó recept! Én is itthon tologatok 1 kg kölest.Jó ötletet adtál:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka! Láss neki a kölesnek, és meglátod, beleszeretsz te is!

      Törlés
  3. Szuper összefoglaló a jótékony hatásról és egy kívánatos recept! Én még sosem sütöttem kölessel, de ezután kipróbálom! :)

    VálaszTörlés
  4. Teller-cake!Minél előbb próbáld ki a kölest, meglátod, te is belé szeretsz!

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól néz ki, finom lehet!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...