Összes oldalmegjelenítés

2012. augusztus 5., vasárnap

Kalocsai torta


Kalocsai  "hímzett" torta
Hétvégén lakodalomban voltunk. Nálunk még szokás, hogy mindenki visz egy tortát. Én ezt a kalocsai mintával díszített tortát vittem.
A receptjét Innen hoztam, persze mindig módosítok valamit rajta, most azt írom le, ahogy én csináltam.
Először sütöttem egy piskótát:
4 tojás
4 ek cukor
4 ek liszt
1 ek étkezési keményítő
fél cs. sütőpor
3 ek víz
Ezekből kikevertem a piskótatésztát, majd sütőpapírral bélelt kerek kapcsos (26 cm-es) tortaformában 160 fokra előmelegített sütőben alsó-felső lángon egy óra hosszáig sütöttem. Elvágva ebből lett a torta alja és teteje.

Közepének kakaós piskótatekercset készítettem:
6 tojás
6 ek liszt
6 ek cukor
4 ek víz
1 ek natúr kakaópor
1 cs sütőpor
A piskótatésztát kikevertem és a nagy gáztepsiben sütőpapiron, 180 fokon alsó-felső lángon 35 perc alatt megsütöttem. A sütőpapírral még forrón feltekertem a rövidebb szélénél kezdve, így hűlt ki.

Krém:
9 deci tej
2 csomag vanília puding
1 cs. tejszínes puding
1 ek étkezési keményítő
10 deka cukor
20 deka vaj
5-6 db kivi

Kemény pudingot főztem, és miután kihűlt, összekevertem a szobahőmérsékletű puha vajjal,géppel jól kihabosítottam..

A torta összeállítása:

A kakaós piskótatekercset megkentem a krém egyhamadával, majd hosszában négy egyenlő részre vágtam. A sárga piskótakarikára kentem a krém másik harmadát, kiraktam kivikarikákkal, és erre került az első kakaós piskótacsik a torta közepén csigavonalban feltekerve úgy, hogy a többit eköré tekertem és közéjük kivikarikákat tettem. A csiga tetejére rákentem a krém harmadik harmadát és ráhelyeztem a torta tetejét, a másik sárga piskótakarikát. Hűtőbe került néhány órára, majd kivéve körbekentem az egész tortát 15 deka vaj, két púpos kanál porcukor és fél citrom levének a selymessé kevert krémjével.
Most egy éjszakára hűtőbe tettem a másnapi külső borítás előtt.

Pillecukorból készítettem fondantot még a hét elején úgy, ahogy tavaly a barbi tortámhoz, csak most fehéret. Kicsit átgyúrtam nyújtás előtt, egy erre a célra vásárolt műanyag klipsszel virágmintákat nyomtam bele kinyújtás után, és úgy helyeztem a tortára, hogy először kivágtam a kör palástját, 75x10 centis csíkot, ezt ragasztottam körbe az előzőleg vizes ecsettel átkent torta oldalán. A tetejére ezután tettem a kivágott körlapot. A kalocsai mintát még az első kalocsai tortám alkalmával készítettem az ott leírtak szerint. Amit akkor nem használtam fel, azt kiszárítva gondosan papírszalvéta közé csomagolva dobozban eltettem, és most használtam fel. Kiszárítva nem romlandó, több évig is eltartható, és akár meg is ehető, bár mi sajnáltuk volna megenni. Állás közben némelyik szín megfakult, azt javítani kellett- A lilához gyorsan nyomtam ki bodzabogyó levét, éppen most érik. Vízzel ragasztottam a torta tetejére a mintákat.
Sikere volt a tortámnak kinézetre is, de ízre is nagyon finom volt.

Felülnézetből



Felvágva ilyen volt
                               

       
Még mutatok néhány fotót a lakodalomból, melyeket nem én készítettem, de
nagyon tetszenek.
Ez az "ananász" sárgadinnyéből készült a Hotel Kalocsa séfjei által
Vegyes gyümölcskosár  a hotel szakácsaitól
     
Volt, aki ilyen tortát hozott, utalva a vőlegény foglalkozására

Égetett cukorból  készített rendőrségi címer - az égetett cukor tortákat felénk sokan csinálják

30 megjegyzés:

  1. Ó ez gyönyörű, elképesztő ötlet és csodás kivitelezés!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mági, köszönöm! A kivitelezésben akad azért hiba. Én látom, a nálam profibb tortások meg főleg! A kalocsai minta sem épen tökéletes, de most ezek a színek álltak rendelkezésemre. Összsségében elégedett vagyok vele.

      Törlés
  2. Egyre szebb tortákat készítesz Marisz! És a gyümölcsös alkotásaid is klasszak. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pixi, köszönöm a dicséretet! a gyümölcsös kompozíciókat nem én készítettem, hanem a Hotel Kalocsa szakácsai. Majd beírom a képek alá, mert nem akarok idegen tollakkal ékeskedni.

      Törlés
  3. Csodaszép a tortád! Nálunk tavaly az unokaöcsém készített rendőrséges címeres tortát, a hivatásunk miatt a lagzinkra...:) A kalocsai minta nagyon szuper!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lilla, köszönöm! Nem tudtam, mi a foglalkozásotok, és a megfogalmazással kijavítottál, helyesen, mert aki komolyan veszi, annak a rendőri munka valóban élethivatás.
      (Ennyi rendőrviccet még életemben nem hallottam, mint ebben a lakodalomban, a kb. húsz rendőr vendégtől.)

      Törlés
  4. Kalocsaiban újat mutatni nagyon nehéz. Szerintem már majdnem mindenki (tortamániás) megalkotta a sajátját, aki meg nem, az már megcsömörlött a kalocsai-dömpingtől, s nem is akar. :)))
    Te viszont tudtál újítani: nagyon ötletes az oldala.tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Galagonya, köszönöm a dicséretet!
      De, lehetne még nagyon sok újat alkotni kalocsait is. Szeretem például az ókalocsait, amely egyszínű volt, később két színű -piros-fekete, vagy piros-kék. A szomorúpamukos hímzés kék-lila-zöld színű volt. Ilyen színes, (nálunk használatos kifejezéssel:cifra) hímzés az I.világháborút követő években terjedt el.
      Aztán érdekes a színek elnevezése is: ha azt mondom, laksz rózsaszín, nem mindenki tudja, milyen rózsaszín árnyalatról beszélek (tortához előállítani meg főleg macerás). Gálickéket talán mindenki felismeri, de van bársonykék, vadgalambkék,tuliszín, lángszín, borvörös, fecskenyakvörös, kislibazöld, irigysárga,stb., nem is jut minden helyi elnevezésű szín most eszembe.
      Aztán a szélekre eleinte a kézzel varrt "lukba cakkni" került, később a gépi borsózás, pókozás, gádorozás, és így tovább az öltés technikájáról elnevezve. Tehát lehetne ezt variálni tortában is egy életen át, csak idő kellene hozzá.
      de, mivel ez torta, nekem nagyon fontos volt, hogy könnyű, puha, finom volt!

      Törlés
  5. GYÖNYÖRŰSÉGES! Nagyon ügyes!!!!

    VálaszTörlés
  6. Csodás lett a tortád! Nagyon finom lehetett , ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  7. Az újításnál inkább a formára gondoltam és arra a színvilágra, amihez a legtöbben nyúlnak. A sokadik hasonló tortára (felül hímzés, alul piros golyók) már nehéz rácsodálkozni, ezért is írtam, hogy jó megoldás volt a virágos kiszúróval készült oldal-rész.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Galagonya, köszönöm! Nem az én ötletem, azt hiszem, M@rtinál láttam hasonlót.

      Törlés
  8. Biztos a Te tortád volt a legszebb a lagziban!
    Nagyon egyedi megoldás a belseje is!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, M@rti! Nem tudom, legszebb volt-e, de sokan megdicsérték, aki pedig evett belőle, az főleg. Tényleg nagyon finom volt!

      Törlés
  9. Fantasztikus lett Marisz, biztosan leesett mindenki álla! És az íze...el tudom képzelni milyen finom volt. Sajnáltam volna felvágni...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teller-cake, köszönöm! Nagyon mutatós volt felvágva is és nagyon finom.

      Törlés
  10. Gyönyörű a tortád, felólnézetben olyan, mintha része lenne a hímzett terítőnek.

    VálaszTörlés
  11. Marisz, ez csodaszép lett :) és milyen klasszul néz ki belülről. Gratulálok, ezt én is megpróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Mamu! Készítsd el te is, és várom róla a bejegyzést!

      Törlés
  12. Kedves Marisz, egyre szebbek és ötletesebbek a tortáid! Ez valami csodás lett! Annyira jó, hogy van egy minta, ami a miénk, nem loptuk sehonnan és mindenkit az ámulatba ejt! Szerintem is lehet még ezt fokozni, sőt kell is. Elismerésem!

    VálaszTörlés
  13. Gyönyörű lett Marisz nagyon ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon szép lett,gratulálok neked!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...