Összes oldalmegjelenítés

2012. március 19., hétfő

Eszterházy torta

Eszterházy torta
Az eszterházy tortának nehezen álltam neki, féltem tőle, mint általában az olyanoktól, amihez lapokat kell sütni.
De régóta kacérkodtam vele és most megsütöttem.
Praliné Zsuzsi receptjét választottam, olyan élvezetesen írta le, hogy már nem is féltem tőle. Egy ideig.....
Tészta hozzávalói:

5 tojásfehérje
15 deka cukor
15 deka darált dió
5 deka liszt
csipet fahéj

Krém hozzávalói:
4 dl tej
1 cs. vaníliás pudingpor
10 deka porcukor
15 deka vaj
10 deka darált dió
rum ízlés szerint
Tetejére:
10 deka fehércsoki
4 deka tejcsoki

Elkészítés:

Először egy sütőpapírra 4 db 18 cm átmérőjű kört rajzolok és kivágom, ekkora lapokat fogok sütni. Eredetileg 5 lap kellene, de most négy lesz.
A tésztához a tojásfehérjékből a cukorral kemény habot verek, beleforgatom a fahéjas lisztet, majd a darált diót is. A négy körlapra elosztom a tésztát - lemértem és egyenlő mennyiség került minden lapra -, majd 180 fokra előmelegített sütőben az első lapot 12-14, a többit 10 perc alatt megsütöm (én alsó-felső lángot használok).

Nyers tészta
Kisült tészta












Addig kell sütni, hogy éppen csak színe legyen. Óvatosan húzzuk le a papírt róla, mert könnyen törik. Először aggódtam, hogy az utolsó lapokhoz összeesik a tészta, de nem volt ilyen probléma.
Míg a lapok hűltek, elkészítettem a krémet.
Megfőztem a pudingot és míg hűlt kikavartam a vajat a porcukorral. Jól kihabosítottam, majd hozzákevertem a pudinghoz, végül beleadtam a darált diót és két evőkanál rumaromát.
A krémmel megkentem a lapokat, körbe a torta oldalát, de véletlenül még a tetejét is - oda nem írta a recept, de nem lett belőle probléma.

Felirat hozzáadása
Tetejére először megolvasztottam a fehércsokit (mikróban), rákentem a torta tetejére, majd megolvasztottam a tejcsokit, nylon zacskóba töltöttem, melynek a sarkát kivágva a torta közepéről kifelé elindulva csigavonalat rajzoltam. Aztán gyorsan egy fogpiszkálóval bentről ki, majd kintről be csíkokat húztam - ez adja a jellegzetes Eszterházy mintát.
       
Nem mondom, hogy hibátlan, de sima mezei háziasszonyként első próbálkozásra nem olyan rossz.
A tortát szombaton délelőtt csináltam. Mivel születésnapra készült, számítottam délelőtt még felszaladni a városba gyertyáért, de nem jött össze. Egy már készen levő fondant virágot tettem a közepére, most ez jelezte az ünnepi alkalmat.
Egy idősebb barátnőm 76. születésnapjára vittem meglepetésnek. Még nem jött el a szülinapja, de gondoltam, hogy a hosszú hétvége miatt most tartják, mert az egyetemista unokájuk is hazajön.Jól gondoltam. Már készült az ünnepi estebéd, mire odaértem a tortával. Ez a barátnőm egy évvel ezelőtt agyvérzést kapott, melynek következtében lebénult egyik fele, ezért tolókocsiban van, beszélni nem tud. De mutogatásából, arckifejezéséből megértettem, hogy tetszik  a torta és nagy örömet szereztem vele  neki. Remélem, finom is volt.
Praliné Zsuzsi továbbment a díszítésben, mert még pluszban eszterházy - bonbonokkal díszítette az általa készített tortát. Nálam ez elmaradt.
Összegezve: nem is volt olyan vészes ennek a tortának a készítése, mint amennyire féltem tőle.
Biztos, hogy ezt a tortát megismétlem!

22 megjegyzés:

  1. Hát nálam is mumus a Dobos és Eszterházy, mert hajlamos vagyok túlsütni mindent. Vékony lapokat nem is csináltam még. :)
    Írtam mail a nyeremény miatt, most küldtem újra, hátha nem ment át tegnap.

    VálaszTörlés
  2. Orsi, csak először nehéz a lapok sütése, aztán...de hát te is tudod, gyakorlat teszi na mestert!
    Köszönöm a gmailt, megválaszolta.

    VálaszTörlés
  3. Csodaszép lett Marisz, nekem az egyik kedvencem. Talán előbb-utóbb veszek bátorságot hozzá. A barátnődnek nagyon boldog születésnapot kívánok! És nagyon örülhet, hogy ilxan barátai vannak mint Te!

    VálaszTörlés
  4. Lilla, köszönöm a jókívánságot a barátnőm helyett is.
    És a dícséretet a tortára. Hát én nem nevzném csodaszépnek, de talán a legközelebbi ilyen már az lesz.

    VálaszTörlés
  5. Marisz, nagyon szép lett!!! Nekem is ez volt életem első, sok vékony lapból álló tortája, addig én is féltem tőle, de tényleg nem is olyan vészes :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsi, hogy neked is tetszik!A tiéd azért szebb (mindkettő), remélem legközelebb nekem is jobban sikerül.

      Törlés
  6. Nagyon szép lett a tortád! Fincsi lehet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, köszönöm a dicséretet.Remélem, hogy finom volt.

      Törlés
  7. Nagyon szép lett! Nagyon szeretem az Eszterházi tortát, meg mindent amiben dió van. Bárcsak az én szülinapomra is megsütné valaki, mert nekem most pont nem lesz akkor szabadidőm...

    VálaszTörlés
  8. Édeskonyha, köszönöm! A receptje nagyon hasonlatos a te diótortádéhoz.

    VálaszTörlés
  9. Nagyon jól sikerült:) Már én is elkészítettem egyszer, a fiam szülinapjára, nagyon finom:)

    VálaszTörlés
  10. Csodás lett a tortád! Sokszor megcsodáltam már én is úgy mint a dobos tortát de még eddig nem volt bátorságom elkészíteni. Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  11. Köszönöm, Éva! Csak vegyél egy mély levegőt és állj neki! Amilyen ügyes vagy, neked is sikerülni fog!

    VálaszTörlés
  12. Nagyon jól sikerült! Én is próbálkoztam vele egyszer, igaz azóta egyszer sem!

    VálaszTörlés
  13. Köszönöm, Angéla!tt az ideje, hogy újra elővedd. Menni fog, meglátod!

    VálaszTörlés
  14. Nagyon jól néz ki a tortád:)a teteje mint az igazié. A receptet ki fogom próbálni, nagyon ínycsiklandó:)
    Hihetetlen de a hétvégén eszterházy-tetjű tortát kellett készítenem:))) csak a díszítésnek kellett annak lenni vagy hasonlítania rá. De nekem közel sem nézett ki ilyen jól. Nem volt itthon fehércsoki ezért egy másik recept szerint tojásfehérjét porcukrot és kicsi vizet melegítettem. Az olvadt csokival nem készültem időben ezért a jellegzetes minta egyáltalán nem sikerült:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Judóca, köszönöm a dicséretet. A blogodon nem láttam az Eszterházy jellegű tortádat. De a gőzmozdony nagyon remek! Neked úgy látszik, a figurális torták mennek nagyon.

      Törlés
  15. Nagyon szép lett és biztosan finom is! Én is épp ma szemezgettem az Eszterházy tortával, most még nagyobb kedvet kaptam:)

    VálaszTörlés
  16. nekem nem jött ki a 4 csak 3 három én már nagyon sokat sütötem de ez nem elég 2 adog kell csak ugy lessz torta torta !!!!!!!

    VálaszTörlés
  17. Kedves Névtelen! Ez egy kisméretű torta volt, mindössze 18 centi átmérőjű.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...