Összes oldalmegjelenítés

2012. február 10., péntek

Gyors pizza

Sonkás pizza

 
Ezt a pizzareceptet az idősebb fiamtól tanultam, már több mint húsz éve.
A gyerek tizennégy éves korában elkerült itthonról, kilenc évig csak hétvégeken meg ünnepeken járt haza, de a kollégiumban volt lehetőség konyha használatra és az arra hajlamos diákok éltek is vele.
Egyszer hétvégén, mikor hazajött, előállt vele, hogy tud egy jó pizzareceptet és megmutatja, hogy kell pizzát sütni. (Én akkor még nen ismertem a pizzát).
Ez este volt, már vacsora után nyolc óra tájban -azért is emlékszem ennyire rá -, de nem lehetett lebeszélni róla, és mivel minden hozzávaló volt otthon, azonnal neki is fogtunk.
Azt tudta, hogy a tésztához liszt kell, só, víz, olaj meg élesztő, de az arányokat nem tudta - arra pontosan emlékezett, hogy az élesztőt a társai úgy morzsolták bele a lisztbe és a többi hozzávalóval meg annyi vízzel elkeverték, hogy képlékeny állagú tészta legyen. Ezt a tésztát mindjárt el kellett nyújtani és tepsibe tenni, ott kelt addig, míg elkészült a feltét. Olyan 30 dekányi lisztből, fél kocka élesztővel kevertünk be akkor a tésztát, pontosan már nem emlékszem.
Együtt gyorsan vöröshagymát, fokhagymát tisztítottunk-metéltünk, még volt friss paradicsom (ősz volt), a ládából morzsolt kukoricát vettem elő, sajtot reszeltünk.
Felkarikáztunk vagy fél szál füstölt vékony kolbászt meg kakukkfüvet morzsoltam rá. Mire kisült odajárt az idő este 10 órára, de azért a nagy gáztepsi tartalmának a  felét azon melegében ketten megettük. (Nesze neked egészséges élet!)
Határozottan jó volt. Azóta is használom ezt a pizza receptet, főleg ha sietek, de mostmár tudom a pontos arányokat. Ahogy most készítettem:
Tészta hozzávalói:
fél kiló liszt
5 deka élesztő
1 kávéskanál cukor
1 kávéskanál só
2-3 evőkanál étolaj
víz - szükség szerint (ezt még soha nem mértem meg, kb.másfél dl)
Elkészítés: a lisztbe belekeverjük a cukrot, sót, az összemorzsolt élesztőt, hozzáadjuk az olajat (napraforgó olajból 3 evőkanállal szoktam, ha olívát használok akkor 2 elég). Szobahőmérsékletű vizet lassan hozzáöntve fakanállal keverve állítjuk össze a tésztát. Kicsit  kidolgozzuk és lisztezett deszkán máris kinyújtjuk, kihúzkodjuk a tepsi méretére, és a zsiradékkal kikent liszttel meghintett tepsibe helyezzük. Letakarjuk, míg elkészül a szósz meg a feltét.
Feltét hozzávalói:
két nagy fej vöröshagyma
3-4 gerezd fokhagyma
6 db friss paradicsom vagy 1 doboz hámozott paradicsom
só, őrölt bors,cukor
kevés sűrített paradicsom, vagy paradicsomlé
15 deka gépsonka
20 deka reszelt sajt
3 evőkanál étolaj
friss bazsalikom, oregánó, kakukkfű
Elkészítés:
Az olajon megpirítjuk az apróra vágott vöröshagymát, később hozzátesszük a szétnyomott fokhagymákat és felöntjük paradicsomlével (vagy sűrített paradicsommal). A hámozott paradicsomokat is ekkor szoktam hozzáadni, négyfelé vágva, ha friss paradicsomot használok, azt forró vízbe mártva lehéjazom és úgy darabolom fel). Egy  evőkanál cukrot, egy kiskanál sót, egy mokkáskanál borsot teszek bele és időnként megkeverve sűrű szósszá főzöm.
Ez a szósz kerül a tepsibe tett tésztára és erre kerülnek az egyebek. Én most sonkás-sajtos feltétet tettem. A tésztát egy nagyobb tepsibe és egy kisebb kör alakú pizzasütő formába tettem, melyek alját sütőpapírral béleltem.
Pizzaszósszal megkent tészta
Sonka és sajt került a szószra
tepsi 34x24 cm-es

A zöldfűszereket (most csak kakukkfüvem meg oregánóm volt,az is csak annyi, hogy csak a szögletes tepsire jutott) is most tettem a tésztára a sajt előtt.
Előmelegített sütőben 220 fokon alsó-felső lánggal  20 perc alatt sült ki a tepsiben, a kerek formában jó tíz perc alatt kész lett.
24 cm átmérőjű forma

A tepsiben lévőt felmetéltem és frissen elfogyasztottuk, a másikat eltettem hűvösre és reggel felmelegítve kettőnknek reggelire elég volt.
Más feltétekkel is szoktam készíteni, nagyon szeretjük a gombás-kukoricásat, most pedig, mivel sok cukkinit tettem fagyasztóba, ki fogom próbálni azzal is.

14 megjegyzés:

  1. Ez nem tűnik olyan bonyolultnak,ezért Én is ki fogom majd próbálni!A zsírozás,lisztezés helyett lehet sütőpapírt is használni?
    Olga

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én általában sütőpapírt használok, legjobb a barna színű szilikonos.

      Törlés
  2. Gyors, lassú, nálunk pizza minden mennyiségben jöhet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én itthon ritkábban sütök,a férjem paradicsomosat csak módjával ehet, a gyerekek meg gyakran rendelnek maguknak.

      Törlés
  3. Nyamm nyamm, pizza bármikor, bárhogy jöhet! Ha gyors, még jobb:)) Nagyon ízletes!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Emi, nálunk mindig minden gyorsan kell!

      Törlés
  4. Nagyon jó kis recept. Guszta a pizzád! Nekem ami van receptem fele rétesliszt, fele sima. Lehet hogy egyszer kipróbálom a tiédet is , nem árt ha van több amiből választhatok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva! A lisztet én is szoktam néha keverni, de most nem volt itthon rétesliszt.

      Törlés
  5. Pizza nálunk is van szinte minden héten, mindenki szereti:) Guszta lett a tiéd.

    VálaszTörlés
  6. Pizzs jöhet, minden formában...:)

    VálaszTörlés
  7. Guszták, mi is szeretjük,de főleg a lányom:))

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...