Összes oldalmegjelenítés

2011. december 16., péntek

Pirog olajban sütve

Pirog, piroski,pirozski, piroska... csoda tudja, hány néven nevezik. Meg hányféleképpen készítik! Talán a Túrós burek receptjének keresésekor voltam ilyen zavarban, de akkor is ki kellett választanom egy receptet, ami az én burekom lett. Most is addig kutakodtam, amíg rátaláltam arra, ami leginkább hasonlított a nyolcvanas évekbeli kalocsai kenyérbolt pirogjára.
Pirog
Persze  inkább a formát kerestem, meg a tésztát, mert a tölteléke az darált hús volt és mivel azt a részét nem szerettem, mindig körülrágtam. Most pedig én dönthetem el, mit teszek tölteléknek.
Tészta hozzávalói:
35 deka liszt
15 deka főtt, áttört krumpli
2 deka élesztő
1 kávéskanál só
5 deka vaj
2 tojássárgája
1,5 dl tej
Tészta összeálítása:
Az élesztőt langyos tejbe morzsoljuk és hagyjuk állni negyedórát. Az áttört krumplit sózzuk, hozzátesszük a tojássárgáját, a lágy vajat és mixerrel jól elkeverjük. Majd mehet bele az élesztős tej és a liszt fele. Ekkor már csak fakanállal dolgozunk vele, végén pedig ahogy a maradék lisztet beledolgoztam, már kézzel dagasztottam. Háromnegyed órát letakarva kelesztettem, addig elkészítettem a tölteléket.
Gombás töltelék:
30 deka friss gomba
3 nagy gerezd fokhagyma
1 nagy fej vöröshagyma
2 főtt kemény tojás
1 nyers tojás
1 csokor petrezselyemzöldje
1-2 kanál olívaolaj
őrölt bors, só
Kisütéshez:
1 liter olaj (napraforgó)

Az  olíva olajon az apróra metélt vöröshagymát megdinsztelem, hozzáadom az összevagdalt gombát, szétnyomott fokhagymát. Sózom, borsozom, kóstolással döntöm el, mikor megfelelő. Ha minden összepárolódott belekeverem az apróra metélt petrezselyemzöldet, a szintén apróra metélt főtt tojásokat, majd a tűzről levéve 1 nyers tojás sárgájával még átgyúrom a tölteléket. Mehetett volna bele egy kanálka mustár is, de az nem volt itthon.
Mire ez elkészül, megkel a tészta és lehet nyújtani. Kb. fél centi vastagra kinyújtom a  és feldarabolom nagyjából 12x8 centis téglalapokra. Nekem 12 lett. Minden téglalap közepébe teszek tölteléket, a tészta szélét egy ecsettel körbekenem tojásfehérjével, majd henger alakra feltekerem, a tojásfehérjével bekent részeken jól összeragasztom, nehogy kifolyjon a töltelék sütés közben.

Egy téglalap töltelékkel
Ilyen hengerekké formáljuk
         
                               









Sütéshez az olajat megforrósítjuk, ügyelve a hőmérsékletére (mint a fánk sütésekor), ha nem elég forró az olaj, a tészta megszívja magát, ha túl forró, könnyen megég a külseje, mialatt belül nyers marad.
Ennél a tésztánál még arra is vigyázni kell nehogy kinyíljon és az olajba kerüljön a töltelék. Én ugyan vigyáztam, az elsővel mégis úgy jártam.
Sütés közben kinyílt
Átszűrtem az olajat  és a következőket úgy helyeztem az edénybe, hogy a ragasztott fele került alulra, így elsőnek az a rész sült meg, utána már nem volt ilyen probléma.
Az olajból kivéve szűrőn lecsepegtettem:
Lecsepegnek
           
Mikor mind megsült, alig vártam, hogy megkóstolhassam. Mihelyt langyosra hűlt megettem azt, ami kinyílt. Hát a várakozásnak megfelelően nagyon, nagyon, de nagyon finom volt!
Küldtem a fiaméknak, nekik is mindenkinek ízlett. Úgyhogy legközelebb nyugodtan merem egész adagból készíteni, mert ez a mennyiség csak fele annak, amit a recept lelőhelyén egy vajdasági magyar blogban  m.k. a blog írója megadott. Itt is megköszönöm neki, mert a tölteléket leszámítva ezt kerestem már régóta. De más érdekes és érdemes is található a blogján, megéri  hozzá "beugrani". Nála a pirog sonkás töltelékű volt, de említ túrós töltelékűt is, a fiam pedig bécsi virslit javasolt bele. Majd sorra kerülhetnek azok is. Valami könnyű leves után másodfogásnak érdemes sütni, mert eléggé laktató.


 

10 megjegyzés:

  1. A múltkor én is keresgéltem az olajban sült pirog receptjét, de nem találtam meg, pedig annyira szerettem volna sütni. Mostmár meglesz, köszönet érte :)!!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom lehet guszta! Még eddig ilyet nem ettem, de megér egy próbát !

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jól néz ki:)Krumplis pirogot még nem készítettem,feltétlen ki kell próbálnom:)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Ditta, Judóca,María,Mónika, Éva és Trollanyu!
    Köszönöm a kedves dicséreteket! Szerintem is megér egy próbát, süssétek meg! De aztán vigyázzatok vele, nehogy gyomorrontás legyen belőle, mert eléggé nehéz étel!

    VálaszTörlés
  5. Látom elég régiek a bejegyzések, de most találtam ide. Amikor az elejét elolvastam, hogy a kalocsai kenyérbolt, zsírban (olajban) sült pirogját kerested Te is, a szívem dobbant meg, hisz én is a 80 -as évek, gyerekkorom ízét kerestem. Ki fogom próbálni ezt is. Köszönöm!!!!

    VálaszTörlés
  6. Kedves Bemoke! Örülök, hogy találtál kedvedre valót a receptjeim között! Gyere máskor is!

    VálaszTörlés
  7. Koszonom szépen ezt a receptet gyermekkoromat juttatja eszembe s vele a nagymamuskámat ,nekunk O szokta készíteni . de én is mindenképp elkészítem a családnakk.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...