Összes oldalmegjelenítés

2011. december 7., szerda

Együnk csírákat egészségünk érdekében!

Csírák
A téli időszakban különféle házi praktikákkal igyekszem védeni az egészségünket. Ezek közül egyik a csíráztatás. A csírák  kedvező élettani hatását az adja, hogy a csírákban koncentráltan és könnyen emészthető formában vannak jelen a létfontosságú fehérjék, vitaminok, ásványi anyagok, enzimek, antioxidánsok, stb., nem folytatom a sort, nem tudományos értekezést írok. De az eddig említettekből is láthatjuk, hogy a csírákban élet van, élő tápláléknak is nevezik. Fontos még kiemelni a lúgosító hatásukat. Mivel kalóriaszegények, fogyókúrázók is hatékonyan alkalmazhatják. Az eddig leírtakat tudományosan is igazolták már, és akit bővebben érdekel, rengeteg egészséggel, reform élelmezéssel foglalkozó internetes oldalon olvashat róla.
Maga a csíráztatás nem nagy kunszt, de azért oda kell figyelni bizonyos dolgokra.
Lehet befőttes üvegben, vagy akár tányérban is csíráztatni, én azonban vettem erre a célra gyártott edényt.
Lyukacsos kialakítású az alja, így könnyen lefolyik a magokról a víz, megelőzve a penészedést.
Vegyszermentes magvakat szabad csak használni, én magam termelem, vagy  reformboltban veszem.
Nagyon sok féle magot lehet csíráztatni: búza, borsó, lenmag, mustármag, napraforgó, retek, lóhere, vöröskáposzta, csicseriborsó, bab, lencse, stb.,
A csíráztatás menete.: Először alaposan megmossuk a magvakat majd beáztatjuk néhány órára. A kisebb magvaknak 4-6 óra elegendő, lencsét vagy búzát (általában a hüvelyeseket és gabonaféléket) egy éjszakára. Boltban vásárolt magvaknál a csomagolásra rá van írva az áztatási idő és maga csíráztatás egész menete.
Az áztatóvíz leöntése után megfelelő helyre tesszük a csírázóedényt. A hőmérséklet 18-20 fok legyen. Sötét helyen is lehet csíráztatni, ekkor a csírák színe fehér lesz  és több B2 vitamint fognak tartalmazni. A világos helyen kicsírázott magvak színe zöld lesz, és több a C-vitamin, illetve a klorofill tartalmuk.tartalmuk Most lucernát és zsázsát csíráztatok, ezért papírból alátétet vágtam, hogy ne mossa le a tál nyílásai az apró magvakat öblítéskor a víz. Ugyanis naponta kétszer-háromszor le kell öblíteni a magvakat.
A csíráztatás első napja az ún. "csivitál"-ban

Második napon már megindul a csíraképződés
Sötét helyen csíráztatott
        
A sárgában lucerna, a zöldülő világos helyen csíráztatott zsázsa
            
A lucernacsíra  gazdag A, B, B12, D, E, K vitaminban, ásványi anyagai vas, kálium, kálcium, mangán, foszfor.
A zsázsacsíra vitaminjai C, E, A, B, karotin, antioxidánsok. Ásványi anyagai a klorofill, szelén.
Rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szívinfarktus.
Most ezt a kétfélét írtam le példának, de más magvakat is szoktam csíráztatni. A kész csírák hűtőszekrényben egy-másfél hétig felhasználhatók. Ha nyákosodnának, alaposan mossuk meg, ha pedig penészt vennénk észre rajta, dobjuk ki!
Felhasználásuk leghasznosabb nyersen fogyasztva, mivel hő (főzés) hatására tápanyagai erősen roncsolódnak.
Én vajas, sajtkrémes kenyérre szoktam szórni vagy joghurtba, kefírbe keverem, valamint nyers salátákba.  Ilyen módon elfogadja és szereti a családom is.  De lehet turmix italokba is tenni, főleg a zöldséglevekbe illik.
Főtt ételekhez főleg az ázsiai konyha használja, úgy tudom wokban készült ételekhez a pirítás végén adják hozzá. 
Végül egy link a házi csíráztatásról: http://napidoktor.hu/cikk/88.4933/Tisztito-etelek-es-a-csiraztatas-rejtelmei



10 megjegyzés:

  1. Eddig még nem jutott eszembe a csírák használata, mert sokszor örülök ha nyers gyümölcsöt megeszi a család, de nagyon érdekes olvasni róla és ki tudja............hátha egyszer eljutunk arra a szintre h ilyen (nekünk legalábbis) újdonságot is tudunk próbálni.

    VálaszTörlés
  2. Örülök,hogy rajtam kívül,más is csíráztat.
    Nekem agyag csíra tálam van,abban kevésbé penészednek a magok!

    VálaszTörlés
  3. A Biopiacon egyik nagy élmény volt, amikor egy 3-4 éves kislány azért cincálta az apját, hogy apu vegyünk már csírát !!!!
    Néha szoktam, szeretem. Most a csíramálé készítésén gondolkodom....

    VálaszTörlés
  4. Judóca! Aki igyekszik egészségtudatosan élni, az előbb-utóbb megismeri és kipróbálja az ilyen dolgokat.

    VálaszTörlés
  5. Mónika! Észrevettem, hogy az ún. egészséges táplálkozás témában eléggé egy srófra jár az agyunk. Már nekem se penészedik, az első egy-két alkalommal előfordult, de már belejöttem a csíráztatásba, megtanultam a "fogásokat".

    VálaszTörlés
  6. Gondaanyu! Az tényleg nagy élmény lehetett ilyet látni és szívből örülök neki, hogy van ilyen gyerek is.
    Ha csíramálét sütsz, remélem, posztolod? Egy ismerősöm nagyon érdeklődik utána.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jól hangzik! Én sem gondoltam még rá, hogy csíráztassak, de ki fogom próbálni, hiszen semmibe sem kerül, és , ha még egészséges is, miért ne?! :)

    VálaszTörlés
  8. Marika! Próbáld ki bátran! Azt azért nem mondanám, hogy semmibe se kerül, mert a csíráztató magvakat elég húzós áron árulják. Ehhez ugyanis vegyszerrel kezelt magvakat TILOS felhasználni.
    Annak olcsóbb, aki maga tudja előállítani a magvakat.

    VálaszTörlés
  9. Nagyon örülök, hogy rád találtam, sok érdekes írásod megragadott, és köszönöm, hogy megosztottad őket.

    Üdv. Zsóka

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm, Zsóka! Én is érdekesnek találtam a te blogodat.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...