Összes oldalmegjelenítés

2012. december 21., péntek

Bejgli a jól bevált receptem szerint

Diós, mákos bejgli
           
Ez a recept egy 80-as évekbeli Magyar Konyha újságból való, és én hosszú évek óta sütöm ez alapján a bejglit is, meg pozsonyi kiflit is szoktam ebből a tésztából.

Tészta hozzávalói:                        Máktöltelékhez:                            Diótöltelékhez:
60 deka finomliszt                        20 deka darált mák                      20 deka darált dió
15 deka margarin                         15 deka darált cukor                    15 deka darált cukor
10 deka zsír                                 5 deka mazsola                             5 deka mazsola
1,5  dl tej                                     1,5 dl tej                                       1,5 dl tej
1 púpozott ek cukor                     1 citrom reszelt héja                      1 citrom reszelt héja
1,5 deka élesztő                           1 ek baracklekvár                         1 ek baracklekvár
2 tojás
csipet só
Megkenéshez :
2 tojás

Munka menete:
A lisztet elmorzsoljuk a margarinnal meg a zsírral, a csipet sóval, majd hozzáadjuk a langyos tejben cukorral felfuttatott élesztőt, a tojásokat, és összeállítjuk a tésztát. Fél órára hűtőszekrénybe tesszük.
Ezalatt elkészítjük a töltelékeket: a diót, illetve mákot forró tejjel leforrázzuk, beletéve a citromhéj reszeléket meg a mazsolát is.
Felhasználáskor a teljesen kihűlt töltelékekkel töltünk.
Ebből a tésztából beigli is, pozsonyi kifli is készíthető.
Beiglihez a tésztát 4 egyenlő részre osztjuk és lisztezett deszkán egyenként kb. 3 mm vastagságú téglalappá nyújtjuk. Kettőt mák, kettőt diótöltelékkel kenünk meg, a széleken körben 1-1 centit kihagyva, feltekeréskor ezeket a részeket behajtjuk, hogy ne folyjon ki a töltelék. Zsírral kikent vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe tesszük a rudakat és tojássárgájával megkenve 40-50 percig hideg helyen állni hagyjuk Utána tojásfehérjével kenjük le őket és langyos helyen pihentetjük 30 percet. Ekkor kezd kelni, így lesz a teteje márványos. Hogy szép "térképes legyen, annak az a titka, hogy a tojássárgáját hosszában, a tojásfehérjét keresztben kenjük rá.
Mielőtt a sütőbe tesszük tanácsos megszurkálni (én kötőtűvel szoktam), hogy ne repedjen ki.
Sütése közepesnél erősebbre előmelegített sütőben (én 200 fokon alsó-felső lángon) kb. 35 percig tart.
       
Diós, mákos bejgli
Hát én most úgy jártam a bejglivel, ahogy még soha! De bevállalom, hisz mindenkivel történhetnek váratlan dolgok.
Míg a bejgli kelt, el kellett mennem valahová, és sajnos soká értem csak haza, ezért egy kicsit túlkelt és összeértek. Próbáltam sütőpapír csíkot tenni közéjük, de  nem sikerült, beleragadt volna, ezért hagytam úgy.
A következő affér a kivételkor történt.  Konyharuhával fogtam meg a tepsit, a konyharura megcsúszott, a tepsi kiesett a kezemből. Először felfelé repültek a kalácsaim, majd visszaestek a tepsire és azzal együtt hatalmas csapódással a konyhakőre. Kettőnek a teteje is megrepedt keresztbe, de hosszába szinte mindegyik megrepedt. Viszont egyben maradtak, és ennek nagyon örültem, mert kis szépséghiba ugyan, de szelhető, ehető...
Szóval nem ez a világvége - a mára jósolt világvége különben is elmaradt!
Kisülve inkább nem csináltam róluk fotót egészben, úgysem egészben teszem asztalra.
Langyosan szeleteltem mindkettőből. Szépséghibájuk ellenére nagyon-nagyon finomak!
Mi ebből a tanulság?
Tudom, tudom. Meg kellene tanulnom bánni az idővel, nem kellene folyton kapkodnom...
Kezdem : itt és most!

3 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...