Összes oldalmegjelenítés

2011. október 10., hétfő

Mignon házilag


Mignon
             
Még soha nem sütöttem mignont, de már régóta készültem rá. Sok receptet tanulmányoztam róla, aztán ahogy szoktam, most is a magam változatát készítettem el.
Először is 10 tojásból sütöttem egy nagy tepsi vizes piskótát. Nem tudom, honnan és mikor jegyzeteltem ki a receptjét, de ha kevés a tojásom, ilyet szoktam sütni.
Vizes piskóta:
Ahány tojás, annyi evőkanál víz, annyiszor 2 csapott evőkanál finomított kristálycukor, annyiszor két púpozott evőkanál liszt, csipet só. Én a lisztbe kevertem egy késhegynyi szódabikarbónát.
A nagy gáztepsimet béleltem ki sütőpapírral és a 160 fokosra előmelegített sütőben 40 percig alsó-felső lángon sütöttem, majd a sütőt elzárva még 5 percig bent hagytam. Szépen feljött, jól sikerült.

Vizes piskóta tíz tojásból
Miután kihűlt lapjában és széltében is  ketté vágtam  és a Gyakori kérdések sütés-főzés oldalán talált citrom és fekete szeder krémmel töltöttem.
Citromkrém:
Két egész tojást 2 evőkanál liszttel, 20 deka porcukorral, 1 deci tejjel állandóan kevergetve sűrűre főztem. Miután kihűlt hozzáadtam egy nagyobb citrom lereszelt héját és kifacsart levét, majd 15 deka lágy vajjal géppel keverve jól kihabosítottam.
Ugyanezt mégegyszer elkészítettem fekete szederrel. A gyümölcsöt (kb. 30 dekát) 1 kanál cukorral és 1 deci vízzel kicsit megfőztem, összemixeltem és átpasszíroztam. ennél a krémnél a tej helyett ezt a gyümölcslét használtam, de fél citrom levével ezt is ízesítettem.
A piskóta egyik lapját citromos krémmel kentem meg, ráborítottam a másik lapot és hűtőbe tettem. Másik felével ugyanígy jártam el a fekete szedres krémmel.
Két óra múlva megforrósított éles késsel kb. 3 x 3 cm-es kockákra mindet felvágtam és újra hűtőbe tettem.
A külső bevonás anyagát már hét elején elkészítettem  Farkas Vilmosnál olvastam, sőt a videót is megnéztem.
Fondán főzés:
1 kg kockacukor
350 ml víz
3 - 5 ml 20 %-os ecet
A kockacukrot a vízzel leöntve tűzre tesszük, miután felforrt szűrőkanállal lehabozzuk, s a lábas oldalát is vizes ecsettel körbemossuk. Hozzáadjuk az ecetet (szaknyelven: invertáljuk), hogy ne kristályosodjon vissza a főzet. Lassan forraljuk míg eléri a 115 Celsius fokot. Nekem nincs cukorhőmérőm, ezért teljesen takarék lángra vettem, így főztem kb. 20 percig. Szálhúzással állapítottam meg, mikor kész. Ha két ujjunk közt egy csepp cukorszirupból szálat lehet húzni, akkor megfelelő sűrűségű a szirupunk.
Ezután öntsük ki hideg felületre és miután 40 fokosra visszahűlt egy kártya segítségével mozgassuk amíg besűrűsödik és kifehéredik. Légmentesen tároljuk felhasználásig.
Én fele adagból készítettem, nem ördöngösség, de azért némi odafigyelést igényel. Kiemelném a hideg felület fontosságát. Én a fagyasztóládában lehűtöttem egy nagy tálcát, de ez hamar felmelegedett, tehát ha ismét fondánt akarok táblázni, valami más megoldást kell találnom..
A bevonót több adagra osztottam és fehér csokoládéval, kakaóporral, szeder levével színeztem.
A bevonáskor előfordult, hogy nagyon meghígítottam a fondánt, vagy éppen nagyon sűrű maradt, azért volt nehéz a művelet.A mignon készítésnek ez a része nagyon pepecs munka. Tanácsos forró hígított lekvárral körbekenni először a kockákat, hogy ne igya be a bevonót. De amelyiket nagyon vékonyan vajjal kentem körbe, arra jobb volt dolgozni.
 
 Tepsire rácsot raktam, arra helyeztem a mignonokat csepegni.  

                       



Problémáim adódtak a bevonás technikájával. Volt akinél a belemártós módszert olvastam. Megpróbáltam, de lesett a villáról, vagy szétcsúszott. Más rácsra téve ráönti a mázat a tetejére, de ehhez a megoldáshoz több bevonót kellett volna főzni. Ezért én szilikon ecsettel kentem  először az oldalakat, utoljára a tetejüket.

Mignon
. Írókával, színes cukordarával dekoráltam a tetejüket.        
                   
Mignon
 Egyenként mignon papírba téve raktam tálcára. Jót tett volna neki, ha fogyasztás előtt egy napot áll, de idő hiányában erre most nem kerülhetett sor, csak két órára tudtam szellős helyre tenni és már vittük is névnapi vendégségbe. De jól bírta az utazást is, nem dőltek el.
Sikerem volt vele és tényleg nagyon finom volt. Biztos, hogy máskor is fogok készíteni, a mostani tapasztalataim alapján talán szebbet.

Egy kis érdekesség a mignon történetéből:

Na, végre egy ősmagyar sütemény! Az eredete ugyan a 17. századi Párizsba nyúlik vissza, ahol egy Mignot nevű „édessütő” mester (mai értelemben cukrász) 1665-ben megdöbbenve olvasta Boileau, a kor neves költőjének róla szóló gúnyversét. Feldühödött és ellenverset íratott, melynek szövegével csomagolópapírt készíttetett, és ebben adta át a süteményeket a vevőinek. Óriási sikere lett. Később az eredeti Boileau-féle átkozódást és a gúnyos ellenverset nyomatta a kis papírkosárkák két oldalára, és ezekbe tette azokat a kis finomságokat, amiket készített. Az aprócska süteményekért így sokkal több pénzt kérhetett, mint konkurensei a tortákért, tehát sokszoros milliomos lett. A történetet Goethe is megírta, illetve később a francia Thomas operát írt a regényből Mignon címmel.

Német származású cukrászunk, Kugler Henrik mester csodálatos kis süteményeket készített, amelyek – nomen est omen – "kuglerként" rögzültek a köztudatban. A svájci-francia származású Gerbeaud 1884-ben átvette Kugler üzemét, és még híresebbé tette a különleges minőséggel, amit minden süteményben produkált. Ő a kis süteményekre már nem használta a kugler nevet, és az általa bírt, kevert francia-magyar nyelvezet okán csak minyonoknak hívta az apróságokat (a mignon a franciában kicsit, kedvest jelent). Híresek lettek a minyonjai – rengeteg más süteménye mellett – a minőségük miatt.

A cikk részlet a hvg.hu gasztro oldaláról származik.

22 megjegyzés:

  1. Nagyon helyeskék! Gratulálok a fondanthoz, én neki nem mernék állni!
    Aranyos vagy a képen! :-)

    VálaszTörlés
  2. Szépek lettek, nagyon ügyes vagy. :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépek lettek! Ha segíthetek én fagyálló mettlachi lapon(nagy alakú járólapon) szoktam csinálni a táblázást,nekem bevált. Eredetileg a cukrászok márvány asztalon,vagy lapon készítik. De ugyebár a nagy üzemekben,cukrászdákban a bevonófondant már készen kapják és csak felmelegítik. Remélem,hogy tudtam segíteni?

    VálaszTörlés
  4. Színesek, vidámak, jópofák :-)

    VálaszTörlés
  5. Hű ha de jó néznek ki,és milyen finomak lehetnek!!!

    VálaszTörlés
  6. Imádom a mignonokat:) A Tieid pedig nagyon szépek lettek!:)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon ügyes vagy! Szépek lettek! :)

    VálaszTörlés
  8. M@rti, Petra! Köszönöm szépen a dícséretet!

    VálaszTörlés
  9. Mónika!Segítettél, köszönöm. Van néhány kimaradt mettlachink, de ez eszembe sem jutott.
    Ezt a gondomat te megoldottad.

    VálaszTörlés
  10. Anazar, Rózsika! Kedvesek vagytok.

    VálaszTörlés
  11. Róza, Okki! Örülök, hogy tetszik és tényleg mindenki dicsérte, hogy finomak.

    VálaszTörlés
  12. Igazi kis ékszerek, biztos finomak is ezekkel a krémekkel.

    VálaszTörlés
  13. Köszönöm Kati, nekünk nagyon bejöttek ezek a krémek.

    VálaszTörlés
  14. Nagyon kis szépek lettek,annyira ügyes vagy :)
    Én mindig csak kacérkodom az ötlettel,hogy kipróbáljam-e :)

    VálaszTörlés
  15. Szia kedves Marisz!
    Ezek a mignonok nagyon guszták az embernek összefut a nyál a szájában!
    A krémeket tuti én is kipróbálom:))

    VálaszTörlés
  16. Adryenn! Aki olyan szép tortákat készít mint te, annak nem kihívás a mignon.

    VálaszTörlés
  17. Judóca, köszönöm! Próbáld ki a krémeket, finomak. Nagyon helyes tortákat produkálsz!

    VálaszTörlés
  18. De jól néznek ki!! Imádom a Mignont!! :)

    VálaszTörlés
  19. Kedves Marisz! Én is imádója vagyok ennek a sütinek. Ha vásárolni megyek és látok mindig veszek minimum kettőt. Nagyon régóta készülök készíteni, de a fondant miatt nem mertem nekiállni. Na de most, hogy láttam Nálad, és milyen szépek, neki veselkedem. Recept mentve; köszönöm!Tücsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tücsi! Biztos neked is sikerül, sok sikert kívánok hozzá!
      És várom a beszámolót róla!

      Törlés
  20. Én a fondant a következőképpen csinálom... igaz, eddig a franciakrémes tetejére használtam, mignont még nem készítettem. Megfőzöm, ahogy Marisz is leírta. Amikor kész, akkor én hagyom abba az edénybe, amibe főztem, a tetejét meghintem hideg vízzel, és az edénnyel együtt hideg vízbe rakom hűlni. Amikor a teteje ráncosodni kezd - kicsit megemelem az edény egyik oldalát, így látom meg - akkor a kézi robotgép dagasztó száraival addig keverem, amíg fehér nem lesz.


    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...