Összes oldalmegjelenítés

2011. július 24., vasárnap

Sütőben sült kürtőskalács

Kürtőskalács
     
Most, hogy nincs nagy kánikula, kürtőskalácsot sütöttem sütőben. A receptet kb. egy éve találtam a network Konyhatündérek oldalán, Barna Papp Mónika galériájában.
Tészta hozzávalói:  
  • fél kg liszt
  • 3 deka élesztő
  • 1 dl tej
  • 2 tojás
  • 10 deka olvasztott vaj
  • 1 rúd vanília vagy citromhéj
  • csipet só
  • két ek kristálycukor
Kenéshez:
  • olvasztott vaj
  • durvára vágott dió vagy  fahéj
  • kristálycukor
Elkészítés
Én a kenyérsütőgépben dagasztottam be a tésztát úgy, hogy először a cukros tojásos tejet tettem  bele,ráöntöttem a lisztet melybe kevertem egy csipet sót, a sütőport, meg egy citrom reszelt héját, a liszt közepén kis mélyedésbe morzsoltam az élesztőt. Bekapcsoltam a gépet, s az olvasztott vajat kb. tíz perc múlva háromszorra csurgattam rá. Dagasztás után  addig hagytam a gépben a tésztát még teljesen megkelt. Ekkor négy cipóba osztottam, és egyenként fél centi vastag téglalapra nyújtottam, melyeket 2-3 cm széles hosszú csíkokra vágtam majd csigavonalban feltekertem az előre elkészített alufóliával bevont keménypapír hengerekre. A papírtörlő hengerekből négyet vontam be így, ebből az adag tésztából négy rúd kalács lett, és a tészta rátekerése előtt egyenként beolajoztam őket, hogy sülés után könnyen lecsússzanak.. A feltekeréskor a következő csíknak kicsit mindig fednie kell az előzőt, hogy ne nyíljon szét. Lehet, hogy nem tudom szemléletesen leírni, de ha valaki "benne van", akkor már adja magát, hogyan kell. Feltekerés után most olajjal kentem le a rudakat (nem volt itthon több vajam) és egy tálcán vaníliás kristálycukor, meg   kristálycukor-fahéj keverékébe hencsergettem őket, majd a papírhengerek közepén áthúzott mogyoróvesszővel illesztettem a tepsi két szélére és 160 fokosra előmelegített sütőben 25 percig sütöttem.


A két szélső fahéjas, a két középső vaníliás
Még elmesélem, hogy amikor legelőször sütöttem, akkor a sütő legalsó rácsára tettem a tepsit és állítva helyeztem bele a rudakat. Tíz perec után benéztem és láttam, hogy mindegyik kalács a henger aljára lecsúszott, tölcsér alakúak lettek. Megettük azért, de akkor kutakodtam gasztro fórumokon s ezt a megoldást találtam.                 A parázson sült biztosan finomabb, néha szoktam a vásárban venni, de már nagyon drága.
Két rudat mindjárt melegében elvittem a fiaméknak. Nagyon megörültek neki, ők is szeretik mindnyájan, de...az idősebb unokám rögtön megjegyezte, hogy ez nem túlságosan egészséges, mert sok cukor van rajta....
Hát mit mondjak? Igaza van neki, nekem meg ez a helyzet a 22-es csapdája, mert én "prédikálok" folyton az egészséges étkezésről, aztán tessék!
Hááááát .......azért pillanatok alatt elfogyott.
   
     

11 megjegyzés:

  1. Már muszály lesz megsütnöm nekem is mert annyira szeretem, de valóban nagyon drága! Nagyon guszta lett! Valamelyik nap más láttam más blogon is akkor is megjegyeztem hogy már gyüjtöttem papírtörlő rudakat is, csak mindíg halogatom! Tudod melyiket szeretem a fahéjasat!

    VálaszTörlés
  2. Egyszer próbálkoztam vele, hogy parázson süssem, de a kalácsok sütés közben megnyúltak és lecsúsztak. Nem volt mit tenni, apróra szaggattam a többi tésztát és berétegeztem aranygaluskának. :D
    Szerintem az lehetett a baj, hogy bevajaztam az alufóliába csomagolt hengereket, és a tésztát rátekerve még várnom kellett vagy 20 percet mire a parázs felett lett hely. Valószínű a tészta magába szívta a vajat és ezért lágyult el.
    A tieid nagyon guszták! :)

    VálaszTörlés
  3. Guszták! Nagyon szeretjük mi is a házi kürtőst!

    VálaszTörlés
  4. Ügyes vagy, nem könnyű kürtőskalácsot sütni, de te jól kitaláltad ezt a sütős változatot.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Éva, Petra, M@rti, Angéla és Kati!
    Köszönöm az elismeréseket. Ez már a sokadik sütés, először nekem is voltak nehézségeim. Gyakorlat teszi a mestert - bíztatlak benneteket, hogy próbálkozzatok, ti is mindannyian ügyesek vagytok.
    Még azt elmondom a tapasztalataimból, hogy a kissé keményebb tészta kevésbé nyúlik, szakad. Ügyelni kell a folyadék mennyiségére és elég két közepes nagyságú tojás.

    VálaszTörlés
  6. Amikor én is kipróbáltam, én sörösdobozokra tekertem a tésztát és én is állítva gondoltam megsütni... Gondolhatod, ugyan úgy jártam, mint Te, mind lecsúszott. Egyenlőre el is ment a kedvem egy időre tőle, de most lehet, hogy megint nekiveselkedek, a sikereden felbuzdulva:)

    VálaszTörlés
  7. Roza! Próbáld meg így! Biztos neked is sikerülni fog.

    VálaszTörlés
  8. Meg almomban sem tudnek ilyen kulonleges kalacsot sutni. Fantasztikus!

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm Elisabeth! Biztos vagyok benne, hogy te is meg tudnád sütni.

    VálaszTörlés
  10. Marisz, ez nagyon jó és olyan egyszerűnek tűnik :) Ki fogom próbálni!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...