Összes oldalmegjelenítés

2011. július 22., péntek

Névnapi csigakeksz

Csigakeksz

Ebben az évben Dániel nap csütörtökre esett és meg is tartottuk, kicsit szerényebben, mintha hétvége lenne. Mert nekem még mindig a kert, a fagyasztó, a befőzések a legsürgetőbb munkáim, nem hagyhatom veszni, ami megtermett, vagy szívességből a házhoz kerül. Így most is többféle dolgot csináltam egyszerre. A sütőben sült (vagy főtt) a baracklekvár, fölötte  bográcsban a kakaspörkölt, uborka salátát készítettem, levest is főztem, így  tortázásra tényleg nem szánhattam időt. De Dani fiam nem is nagyon tortás, inkább a kelt kalácsokat, egyszerűbb süteményeket szereti, meg azok jobban  is csomagolhatók szállításra.
Először kalácsot terveztem, de a barack áthúzta a számításomat. Jó ismerőstől kaptam apró szemű rózsabarackot úgy tizenöt kilónyit. Mivel nagyon érett volt, nem várhatott egy napot se, hát hajnalban nekiálltam megmosni, kimagozni, összeaprítani. Elég lassú munka volt, mert bizony jócskán akadt benne kivágni való, majd' a felét a csirkéknek vihettem. A többit (nem tudom kilóra  mennyi lehetett, nem mértem) beletettem a lekvár főzésre használt ép zománcú tízliteres lábosomba, éppen belefért. Az edényt előtte 20%-os ecettel jól körbekentem.
Betoltam az addigra már előmelegített sütőbe, fedőt tettem rá amit felforrás után levettem.
Teljesen cukor nélkül főztem, legközelebb csak az üvegekbe meréskor volt a lekvárral dolgom. Illetve közben a forrás után visszavettem a sütő hőmérsékletét 150 fokra és nagyon lassan poszogott a lekvár. Ekkor már gondoltam, hogy kelt kalács most nem lesz, valami kevésbé kényes, hamarit kell kitalálnom.
A kakaspörköltet közben már odaraktam, merthogy annak is kellett pár óra. Egészséges, szép kakasaink vannak, és mindig sajnáljuk levágni, csak amikor már jó öregek, ezért soká kell főzni. Úgy tanultam, hogy ahány éves az állat, annyi óráig kell főzni. Négy - öt órát  erre is beütemezhettem. Nyolckor tettem főni és fél egykor zártam el alatta a gázt. De nagyon finom ragadós pörköltje lett!
Mit süssek, mit süssek?

Két évvel ezelőtti kép Káziról, az öreg kakasról

  Több blogban is láttam kétszínű tekercseket, de most persze nem jutott eszembe hogy kiknél, sőt, még a sütemény pontos neve se. Géphez ültem hát és a képeknél rákeresve csigakeksz néven az olcsó receptek oldalán rá is találtam. Pedig nem is annyira olcsó, főleg ha azt nézzük, hogy egy adag nem elég belőle, mert annyira finom.
Hozzávalók:
  • 30 dkg liszt
  • Egy csipet só
  • 20 dkg hideg vaj
  • 10 dkg porcukor
  • 1 db egész tojás
  • 1 db tojás sárgája.
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 db citrom reszelt héja
  • 2 dkg kakaópor
  • 1 db tojás fehérje.
Elkészítése:
Nagyjából összegyúrjuk a hozzávalókat, az utolsó 4 hozzávaló kivételével. Ezután kétfelé vesszük a tésztát. Az egyik felébe beledolgozzuk a 2 dkg kakaóport, a másik felébe a vaníliás cukrot és a citrom reszelt héját. Mindkét tésztát vékony téglalap alakúra nyújtjuk, megkenjük a tojás fehérjével, egymásra fektetjük, és feltekerjük. 2-3 órára hűtőszekrénybe tesszük pihenni. Végül a tekercset fél cm vastag szeletekre vágjuk, és sütőpapírral kibélelt tepsire rakva, 180 fokra előmelegített sütőben 12-15 perc alatt megsütjük.
A recept innen származik, Tóth Istvánné a beküldője.
Meggyúrtam a tésztát és hűtőbe tettem. Befejeztem az ebédet, egy órakor el is fogyasztottuk (no nem mindet, azért maradt csomagolni is), a desszert dinnye volt.  A lekvárnak még kellett egy kis idő. 
Addig befejeztem a kekszeket. Nem a legjobban sikerült a nyújtás, ez a tészta elég gyenge, ragadt is, szakadt is. Meg ideges voltam, mert a fiam a négyórás busszal utazik, addigra mindennel készen kell lennem. Láttam, hogy ebből a tésztából ráolvasással se nyújtok két vékony téglalapot, de valahogy csak elnyújtottam.
Persze, hogy a tojásfehérjét  kifelejtettem belőle! -  az talán nem tragédia. A metéléssel volt még gondom, az összes kést végigpróbáltam, majdnem mind csak nyiszatolta. Na azért csak tepsibe kerültek, ott várakoztak fél háromig, mire betehettem sülni. Alsó- felső lánggal húsz percig sütöttem. Nem szabad sokáig, mert kiszárad.
Ezalatt a lekvárokat kimertem és száraz duntszba raktam. Öt darab nyolc deciliteres üveggel lett, meg valamennyit hagytam ki kóstolónak.
A kekszek bár nem a legszebbek lettek, de nagyon finomak. (szerintem más is járt már vele hozzám hasonlóan, némely kép alapján gondolom).  Legközelebb nyújtáshoz jobban alá lisztezek, tekeréshez pedig konyharuhát használok, és gondoskodok éles késről.

Mert ilyet biztos, hogy gyakran fogok sütni.

       


8 megjegyzés:

  1. Ezt már én is sütöttem, csak nem ez volt a neve! Finom aránylag könnyű!

    VálaszTörlés
  2. Igen, azért választottam ezt, mert sietni kellett. És valóban egyszerű és könnyű, főleg , mostmár tudom, hogy kell ezzel a tésztával bánni.

    VálaszTörlés
  3. Isten éltesse a fiadat! Királyi menü, még ha kevés is volt az időd. A süti nagyon guszta, én is szerettem volna.

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm, Petra! Igen, minden finom volt. A szépséghibák pedig amiatt vannak, hogy mindig kapkodok, rohanok. Kicsit lassítanom kéne.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jó néz ki a süti.Isten éltesse a fiadat.

    VálaszTörlés
  6. Ismerem a receptet. Akkor sütöttem gyakran, amikor a fiaim gimnazisták voltak és Budapesten 350 km-re kollégiumban laktak. Sokáig eláll, nagyon jól szállítható.Üdv,Olgis

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is hasonló okokból választottam ezt a receptet.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...