Összes oldalmegjelenítés

2011. június 24., péntek

Ételszínezőkről

Az ételfestékek szintetikus úton előállítottak vagy természetesek. Egyre inkább úgy gondolom, hogy a mesterséges színezékek veszélyesek, ezért kerestem az ehető növényi megoldásokat. Az interneten is körülnéztem és egy agrár oldalon találtam egy táblázatot, amely ételfestésre alkalmas ehető növényeket sorol fel. Ezekből a növényekből otthon is előállíthatunk színezőket, bár kevésbé intenzív színeket kapunk, mintha készen vett ételfestékkel dolgoznánk. 
Én elsősorban tortaborító anyagokat (fondant) szoktam festeni.
Amelyeket már eddig is alkalmaztam: piros és fekete ribizli, cékla,vöröskáposzta,őrölt édes nemes paprika, sáfrány, sáfrányos szeklice,kurkuma, spenót, sóska, kakaópor, meggy, áfonya, bodzabogyó, feketeszeder, sárgarépa, feketeszőlő, mák.

Sárgát:  sáfrány vagy sáfrányos szeklice vízbe áztatásával lehet előállítani, vagy világos okkert kurkuma porral. Zöldet:  spenót, sóska  leturmixolásával kis vízzel és átpasszírozva.
Rózsaszín, halványlila: a meggy, ribizlik, cékla, bodzabogyó levével.
Kékeslilát:kék áfonya, feketeszeder, bodzabogyó
Narancssárgát: Őrölt piros paprikát olajban kell áztatni és leszűrni.
Barnát: kakaópor hozzáadásával

A piros meg a kék szín előállítása növényekkel még nem sikerült, valamint a fekete szín.
Feketét aktív szénnel (gyógyszertári széntabletta porrá őrlésével) lehet keverni, de én nem alkalmaztam még, mert az elfogyasztása problémás lehet. Nagy kakaótartalmú csokoládé (kb. 80 %-os) temperálva majdnem fekete színt ad.
Ha valamiből erősebb színt akarok, akkor 1 - 2 csepp folyékony (Szilas) ételfestéket szoktam hozzáadni.
Már régóta tudom, hogy a matcha teaporral erős zöld állítható elő, de még nem sikerült beszereznem.
Most jutott tudomásomra, hogy dió leveléből is lehet zöldet, ezt hamarosan kipróbálom.
Valahol olvastam, hogy vöröskáposztát annyi vízzel leöntve, amennyi ellepi - főzzünk egy órán át, majd 24 óráig hagyjuk állni, szűrjük le és kékre színezhetünk vele. Nekem nem  kék, hanem inkább szürke lett.

Öszegezve: én sem tudom teljesen kikerülni a mesterséges színezőket, de legalább kevesebb kell belőlük.
A növényi színezőkkel nem tudok olyan mutatós tortákat csinálni, vagy "élethű" színűeket, mintha gyári festéket használnék. Nagyon szívesen nézegetem a szebbnél szebb tortaremekeket, nagyon tetszenek,  - és nem akarok senkit megbántani - de amennyire lehet, én kihagyom a tortalakk, ezüst és ehhez hasonlatos színezőket.
Vannak, akik Bolero italporral színeznek, még nem vettem, és különben is csak akkor jöhet számításba, ha nem túl sok az adalékanyag benne.
Zöld színű mandulaaromát már használtam, sőt vanília aromát is, ez utóbbi krémszínűre fest.
Ebben a témában egyelőre ennyi a tudásom, de folyton kísérletezek és mindig keresem az új megoldásokat.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó összefoglaló.
    Sőreginél kaphatóak természetes színezők is, bár nem tudom, mennyire természetesek.
    Feketére a tintahal tintát hallottam, de még nem próbáltam. Ez és a matcha tea is kapható az Ázsia bt-nél. Pestiek előnyben...ami jó hír, van webshopjuk is.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó írás,praktikus és hasznos!Én is a természetes alapanyagok híve vagyok ahol csak tehetem!
    Köszönjük!:)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm Galagonya és Kriszta egyetértő hozzászólását. Nálunk még a helyi reformboltban sincs ételfesték, és bár Pestre is, Szegedre is havonta járunk, időhiány meg parkolási gondok miatt nemigen járok boltokba. Interneten még semmit nem rendeltem, de lehet, hogy rászánom magam.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...