Összes oldalmegjelenítés

2011. április 27., szerda

Piskóta

Az egyik legelterjedtebb torta tészta. De önálló süteményként is megállja a helyét. Gyerekkoromban gyakran volt az ünnepi sütemény piskóta, melynek fele adagjába kakaót kevertek és megcsurgatták vele a tepsibe öntött sárga tésztát, így a kettő összesült, felmetélve szép foltos lett.
Piskótát sütni nem nagy kunszt, mégis nagy odafigyelést igényel, hogy tökéletesre sikerüljön. Állagát befolyásolja az alapanyagok mennyisége, minősége, a sütés hőfoka, de mint nemrégen megtudtam, még a holdállás is.
(Pl.a holdnaptár szerinti kos nap melegnap, s az ilyen napokon minden hamarabb sül, könnyebben megpirul, megég.)
Nagyon sok piskóta recept van a süteményes könyvekben, meg az interneten.
Gabriella kreatív konyhájában  http:// gabriellakonyhaja.blogspot.com tökéletes piskótaleírást találtam, gyakran én is így sütöm.
Kimérem a hozzávalókat: 1 tojáshoz 2 deka cukrot,  2,5 deka lisztet, lazítóanyag nem kell bele.
A tojásfehérjéket fele cukorral keményre felverem - én mindig teszek bele egy csipet sót és pár csepp citromlét vagy ecetet, hogy ne essen össze a tojáshab. A tojássárgákat a többi cukorral fehéredésig keverem, utoljára pedig mindent összevegyítek: tojáshabot, sárgájakrémet és a lisztet, amit mindig szitálva adom hozzá(ezzel lazítom az állagát, egyúttal kiszűröm az esetleges szennyeződéseket - egyszer zsákfoszlányokat találtam a lisztben).Több helyen olvastam, hogy a tojáshabot óvatosan keverjük bele, nehogy összetörjön! Ez annyit jelent, hogy nem szabad gyorsan, durván keverni, de igenis hogy szét kell oszlatni, hogy homogénné váljon a tészta, különben a megsűlt piskótában fehér foltok lesznek.
Régebben Horváth Ilona szakácskönyvéből készítettem: 6 tojáshoz 6 evőkanál por-vagy kristálycukor(én inkább kristálycukrot használok) és 6 púpozott evőkanál rétesliszt (a liszt azért púpozott kanál, mert a cukor nehezebb mint a liszt és ebben a receptben a liszt és a cukor azonos súlyú kell legyen), és késhegynyi szódabikarbóna.
A vizes piskótát Tortaimádóhttp://www.tortaimado.hu/search/label/Alaptészták%20receptjei blogjából néztem ki: 4 tojássárgáját 25 deka porcukorral alaposan kikeverünk, fokozatosan beleadagolva 8 evőkanál vizet, majd hozzáadunk 20 deka lisztet amelybe egy késhegynyi szódabikarbónát kevertünk, végül beleforgatjuk a 4 tojás keményre felvert habját. Ha tojás szűkében vagyok, mindig ezt választom. Egyébként tortaimádónál sokféle alaptészta recept van, még gluténmentes is. Sokat járok hozzá, már szándékomban állt megszólítani, de vagy technikai okok miatt (számítógépes ismereteim), vagy idő hiánya miatt ez még nem történt meg. Pedig ha nagyot kiáltanék, lehet hogy úgy is meghallaná, hiszen itt van a "szomszédban".
Kakaós piskótát én úgy készítek, hogy 1-2 kanál lisztet ugyanannyi kakaóval helyettesítek.
Több piskóta receptet nem sorolok fel. A különféle tortáknál megadott piskóta variációkat általában be szoktam tartani. De újabban kezd elterjedni, hogy a liszt bizonyos százaléka helyett tegyünk étkezési keményítőt. Néhányszor már kipróbáltam, hát el nem rontotta, de jelentős különbséget nem észleltem.
A piskóta sütést ajánlatos a sütő bekapcsolásával kezdeni, hogy ne kelljen várni a tésztának.
Minden hozzávalót külön edénybe mérjünk ki és jó, ha nincs más az asztalon, mert ez is akadálya lehet a tökéletes piskótának. Én egyszer úgy jártam, hogy a lisztes tálra tettem a süteményes könyvet. A sütő üvegén át láttam, hogy gyönyörűen emelkedik a piskótám. Aztán mikor kivettem, rögtön összeesett. Azonnal rájöttem, hogy kimaradt a liszt (de nem dobtam ám ki, hanem megettem - többszöri nekifutásra, mert nagyon édes volt).
Az internet különböző helyein több piskótasütési praktikát olvastam. Például, hogy a liszt szitálásakor a szitát ne ütögessük az edény oldalához, mert akkor nem jön fel a tészta. Még nem figyeltem meg, hogy ez valóban így van-e?


Egészséges, boldog tojások

Abban viszont lehet valami, hogy mindig egy irányba keverjük. Minden az óramutató irányával megegyező forgás energiát ad, a fordított irány energiát von el. Ezt betartom, mindig jobbra keverem.
Még a tojásról szólnék.Semmi kifogásom a Tescós tojás ellen, de süteménynél előnyben részesítem a kapirgálós tyúktojást, amit folyó víz alatt mindig megmosok és szárazra törölgetek.
Piskótát mindig előmelegített sütőben mérsékelt "tűznél" süssük - ez is egy jó tanács egy süteményes könyvből, olyan nesze semmi...Ma már annyiféle sütő létezik, mindegyik más . A gázsütőm a tészta alját megégeti, villanysütőnél alsó-felső lángot egyaránt használnom kell. A légkeveréseshez pedig nem tudok hozzászólni. De mindegyikhez van használati utasítás, amelynek tanulmányozása után legtöbbérő a saját tapasztalat.
Sajnos piskóta fotókat nem tudok bemutatni.Talán egyszer majd megoldódik a fényképezési gondom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...